Jehoszua, Jezus, Syn Boży, Słowo, Droga, Prawda, Życie
Strona Główna Artykuły KontaktKwietnia 20 2024 07:51:28
Nawigacja
Artykuły
Szukaj
Ja i moja rodzina:
11 Rozdział Daniela

Daniela 11

W pierwszym roku Dariusza Meda powstaÅ‚em, aby mu dodać siÅ‚y i ochronić go. (2) Lecz teraz oznajmiÄ™ ci prawdÄ™: Oto jeszcze trzej królowie powstanÄ… w Persji, lecz czwarty zdobÄ™dzie wiÄ™ksze bogactwa niż wszyscy. A gdy siÄ™ wzmocni dziÄ™ki swoim bogactwom, poruszy wszystkich przeciwko paÅ„stwu greckiemu. (3) I powstanie bohaterski król, i bÄ™dzie miaÅ‚ wielkÄ… wÅ‚adzÄ™, i bÄ™dzie czyniÅ‚, co zechce. (4) A gdy powstanie, rozpadnie siÄ™ jego królestwo i bÄ™dzie rozdzielone miÄ™dzy cztery strony Å›wiata; lecz nie miÄ™dzy jego potomków, i nie bÄ™dzie miaÅ‚o takiej mocy, z jakÄ… on wÅ‚adaÅ‚, gdyż jego królestwo bÄ™dzie rozbite i przypadnie innym z pominiÄ™ciem tamtych. (5) A król poÅ‚udnia bÄ™dzie potężny, lecz jeden z jego książąt bÄ™dzie mocniejszy od niego i obejmie wÅ‚adzÄ™; a jego wÅ‚adztwo bÄ™dzie potężne. (6) Po upÅ‚ywie lat sprzymierzÄ… siÄ™; i córka króla poÅ‚udnia wyruszy do króla póÅ‚nocy, aby doprowadzić do ugody, lecz sprawa pozostanie bez skutku i nie utrzyma siÄ™ ani on, ani jego potomek, bÄ™dzie wydana wraz z tym, który jÄ… sprowadzi, z dzieckiem swoim i małżonkiem swoim. (7) W owych czasach na jego miejsce wyroÅ›nie latoroÅ›l z jego korzeni; wyruszy on przeciwko wojsku i wtargnie do twierdzy króla póÅ‚nocy, dokona na nim swojego dzieÅ‚a i zwycięży. (8) Nawet ich bogów wraz z ich lanymi posÄ…gami i ich kosztownymi naczyniami ze srebra i zÅ‚ota uprowadzi jako Å‚up do Egiptu; i przez wiele lat nie bÄ™dzie prowadziÅ‚ wojny z królem póÅ‚nocy, (9) lecz ten wtargnie do królestwa króla poÅ‚udnia i powróci do swojej ziemi. (10) Jego syn przygotuje siÄ™ do wojny i zbierze mnóstwo potężnych wojsk, i uderzy, zaleje jak powódź i w ponownej wyprawie posunie siÄ™ aż do jego twierdzy. (11) Wtedy król poÅ‚udnia bÄ™dzie rozdrażniony, wyruszy i bÄ™dzie walczyÅ‚ z nim, to jest z królem póÅ‚nocy; ten wystawi wprawdzie liczne wojsko, ale wojsko to wpadnie w jego rÄ™ce. (12) Wojsko bÄ™dzie zniszczone, a jego serce bÄ™dzie wyniosÅ‚e; a choć pokona wiele tysiÄ™cy, jednak nie okaże siÄ™ mocnym. (13) A król póÅ‚nocy znowu wystawi jeszcze liczniejsze wojska niż pierwej i po upÅ‚ywie wielu lat wyruszy z wielkim wojskiem i z potężnym taborem. (14) W owych czasach wielu powstanie przeciwko królowi poÅ‚udnia; i powstanÄ… gwaÅ‚townicy spoÅ›ród twojego ludu, by wypeÅ‚nić widzenie, lecz potknÄ… siÄ™. (15) Potem wyruszy król póÅ‚nocy i usypie waÅ‚, i zdobÄ™dzie miasto obronne; a siÅ‚y z poÅ‚udnia nie ostojÄ… siÄ™ ani jego doborowe oddziaÅ‚y nie bÄ™dÄ… mogÅ‚y stawić oporu. (16) Lecz ten, który wyprawi siÄ™ przeciwko niemu, bÄ™dzie robiÅ‚, co bÄ™dzie chciaÅ‚; i nikt nie stawi oporu. I stanie w przeÅ›licznej ziemi, i dokona zniszczenia. (17) Potem bÄ™dzie dążyÅ‚ do opanowania caÅ‚ego jego królestwa; zawrze z nim ugodÄ™ i da mu córkÄ™ za żonÄ™, aby zniszczyć królestwo, lecz to siÄ™ nie stanie i to mu siÄ™ nie uda. (18) Potem zwróci uwagÄ™ na wyspy i wiele ich zdobÄ™dzie; lecz pewien dowódca poÅ‚oży kres jego zniewadze, ponadto odpÅ‚aci mu za tÄ™ zniewagÄ™. (19) Potem zwróci uwagÄ™ na twierdze swojej ziemi, lecz potknie siÄ™ i upadnie, i zniknie na zawsze. (20) I powstanie na jego miejsce taki, który wyÅ›le poborcÄ™ podatków poprzez przeÅ›liczne królestwo, lecz ten po kilku dniach zostanie zdruzgotany, ale nie wskutek gniewu lub wojny. (21) A po nim powstanie wyrzutek, któremu nie powierzÄ… godnoÅ›ci królewskiej, lecz przyjdzie niespodziewanie i podstÄ™pnie zdobÄ™dzie wÅ‚adzÄ™. (22) Wojska bÄ™dÄ… przed nim doszczÄ™tnie zniesione jakby powodziÄ… i rozbite, nawet książę przymierza bÄ™dzie zmiażdżony. (23) Od chwili sprzymierzenia siÄ™ z nim bÄ™dzie postÄ™powaÅ‚ zdradliwie; wyruszy, bÄ™dzie silny mimo maÅ‚ego zastÄ™pu. (24) Wpadnie niespodzianie do najżyźniejszych części krainy i uczyni to, czego nie czynili jego ojcowie ani jego praojcowie; Å‚up i zdobycz, i mienie hojnie rozdzieli miÄ™dzy nich; uknuje plany przeciwko twierdzom, lecz tylko na krótki czas. (25) Wzbudzi swojÄ… siÅ‚Ä™ i swojÄ… odwagÄ™ z wielkim wojskiem przeciwko królowi poÅ‚udnia; a król poÅ‚udnia przygotuje siÄ™ do walki z wielkim i bardzo potężnym wojskiem, lecz nic nie wskóra, gdyż plany uknujÄ… przeciwko niemu. (26) Towarzysze jego stoÅ‚u doprowadzÄ… go do upadku, jego wojsko pójdzie w rozsypkÄ™ i padnie wielu zabitych. (27) Obaj królowie majÄ… w sercu zÅ‚e myÅ›li i przy jednym stole okÅ‚amujÄ… siÄ™ nawzajem; lecz im siÄ™ nie uda, gdyż w wyznaczonym czasie nadejdzie kres. (28) Potem powróci z wielkimi bogactwami do swojej ziemi, lecz jego umysÅ‚ bÄ™dzie przeciwko Å›wiÄ™temu przymierzu; i tak postÄ…pi, i wróci do swojej ziemi. (29) W czasie wyznaczonym wyruszy znowu na poÅ‚udnie, lecz tym razem nie powiedzie mu siÄ™ tak jak za pierwszym razem. (30) Gdyż przeciwko niemu wyruszÄ… kittejskie okrÄ™ty, wskutek czego straci otuchÄ™. Potem wróci i wyleje swój gniew na Å›wiÄ™te przymierze: i tak postÄ…pi; i znowu zwróci uwagÄ™ na tych, którzy porzucili Å›wiÄ™te przymierze. (31) A wojska wysÅ‚ane przez niego wystÄ…piÄ… i zbezczeszczÄ… Å›wiÄ…tyniÄ™ i twierdzÄ™, zniosÄ… staÅ‚Ä… codziennÄ… ofiarÄ™ i postawiÄ… obrzydliwość spustoszenia. (32) A tych, którzy bezbożnie bÄ™dÄ… postÄ™pować wbrew przymierzu, zwiedzie pochlebstwami do odstÄ™pstwa, lecz lud tych, którzy znajÄ… swojego Boga, umocni siÄ™ i bÄ™dÄ… dziaÅ‚ać. (33) A roztropni wÅ›ród ludu doprowadzÄ… wielu do wÅ‚aÅ›ciwego poznania; lecz przez pewien czas padać bÄ™dÄ… od miecza i ognia, od uprowadzenia i rabunku. (34) A gdy bÄ™dÄ… padać, doznajÄ… maÅ‚ej pomocy; i wielu przyÅ‚Ä…czy siÄ™ do nich obÅ‚udnie. (35) Nawet niektórzy spoÅ›ród roztropnych upadnÄ…, aby wÅ›ród nich nastÄ…piÅ‚o wypÅ‚awienie, oczyszczenie i wybielenie aż do czasu ostatecznego, gdyż to jeszcze potrwa pewien czas. (36) A król zrobi, jak bÄ™dzie chciaÅ‚; bÄ™dzie siÄ™ wynosiÅ‚ i wywyższaÅ‚ ponad wszelkie bóstwo; i przeciwko Bogu bogów dziwne rzeczy bÄ™dzie wygadywaÅ‚, i bÄ™dzie miaÅ‚ powodzenie, aż dopeÅ‚ni siÄ™ miara gniewu, bo to, co jest postanowione, wypeÅ‚ni siÄ™. (37) Ani o bogów swoich ojców nie bÄ™dzie siÄ™ troszczyÅ‚, nie bÄ™dzie siÄ™ troszczyÅ‚ o ulubieÅ„ca kobiet ani o żadnego boga, bo wyniesie siÄ™ ponad wszystkich. (38) Zamiast tego bÄ™dzie czciÅ‚ boga warowni; zÅ‚otem, srebrem, drogimi kamieniami i kosztownoÅ›ciami bÄ™dzie czciÅ‚ boga, którego nie znali jego ojcowie. (39) Do warownych grodów wprowadzi lud obcego boga; tych, którzy go uznajÄ…, obsypie zaszczytami, nada im wÅ‚adzÄ™ nad wieloma i w nagrodÄ™ obdziela ziemiÄ…. (40) A w czasach ostatecznych zetrze siÄ™ z nim król poÅ‚udnia. Lecz król póÅ‚nocy uderzy na niego z wozami, jeźdźcami i z wielu okrÄ™tami; wtargnie do krajów i zaleje je jak powódź. (41) Wtargnie i do przeÅ›licznej ziemi, a wtedy padnÄ… dziesiÄ…tki tysiÄ™cy; lecz rÄ…k jego ujdÄ…: Edom i Moab, i gÅ‚ówna część Amonitów. (42) A gdy wyciÄ…gnie swojÄ… rÄ™kÄ™ po kraje, nawet ziemia egipska nie ocaleje. (43) Opanuje on skarby zÅ‚ota i srebra i wszystkie klejnoty egipskie. Libijczycy i Kuszyci pójdÄ… w jego orszaku. (44) Wtem przestraszÄ… go wieÅ›ci ze wschodu i póÅ‚nocy, dlatego wyruszy w wielkiej zÅ‚oÅ›ci, aby wygubić i wytÄ™pić wielu. (45) I rozbije wspaniaÅ‚e swoje namioty miÄ™dzy morzem i przeÅ›licznÄ… Å›wiÄ™tÄ… górÄ…. Wtedy dojdzie do swojego kresu i nikt mu nie pomoże.” (Daniela 11:1-45). 

W pierwszym roku Dariusza Meda powstaÅ‚em, aby mu dodać siÅ‚y i ochronić go” (11:1). 

Daniel otrzymaÅ‚ dość szczegóÅ‚owÄ… wizjÄ™ przyszÅ‚ych wydarzeÅ„, w pierwszym roku Dariusza Meda, tj. w 539 roku przed Chrystusem.
Dariusz byÅ‚ synem Achaszwerosza i medyjskim wÅ‚adcÄ… nad ChaldejÄ… - ustanowionym przez króla perskiego - Cyrusa II Wielkiego, z którym przez jakiÅ› czas wspólnie wÅ‚adaÅ‚ i który go na tym stanowisku obsadziÅ‚.
ByÅ‚o to wypeÅ‚nienie proroctwa z Daniela 5:28 mówiÄ…cego o podziale Babilonu miÄ™dzy Medów i Persów.
  

„Lecz teraz oznajmiÄ™ ci prawdÄ™: Oto jeszcze trzej królowie powstanÄ… w Persji, lecz czwarty zdobÄ™dzie wiÄ™ksze bogactwa niż wszyscy. A gdy siÄ™ wzmocni dziÄ™ki swoim bogactwom, poruszy wszystkich przeciwko paÅ„stwu greckiemu”. (11:2). 

W pierwszym roku Dariusza, Danielowi objawiono, że po Dariuszu bÄ™dzie jeszcze trzech króli, lecz czwarty bÄ™dzie nadzwyczaj potężny i poruszy wielu przeciw Grecji.
Tak też się stało, po Dariuszu Medzie i Cyrusie II Wielkim, panowali kolejno:
1. Kambyzes II Aswerus (530-522).
2. Bardija-Artakserkses (522-522).
3. Dariusz I Wielki (522-486). 

Po tych wÅ‚adcach, nastÄ…piÅ‚y rzÄ…dy czwartego króla, syna Dariusza I, którym byÅ‚:
4. Kserkses I Achaszwerosz (486-465). 

W 480 roku przed Chrystusem wyruszyÅ‚ na podbój Grecji na czele ogromnej armii, skÅ‚adajÄ…cej siÄ™ z 46 nacji, w tym tak zwanej zawodowej armii 10 000 „nieÅ›miertelnych”, których powoÅ‚aÅ‚ jego ojciec (ten wÄ…tek można obejrzeć w filmie zatytuÅ‚owanym „300”).

Po nierozstrzygniÄ™tej bitwie morskiej pod Artemizjon pokonaÅ‚ Spartan pod Termopilami, a nastÄ™pnie spaliÅ‚ Ateny, potem jego flota zostaÅ‚a rozbita pod SalaminÄ… przez ateÅ„skie okrÄ™ty, a w 479 roku poniósÅ‚ klÄ™skÄ™ pod Platejami.

Grecji nie zdoÅ‚aÅ‚ podbić, jednakże za jego czasów nastÄ…piÅ‚ szczyt potÄ™gi i najwiÄ™ksza ekspansja terytorialna persów, wypeÅ‚niajÄ…c tym samym proroctwo z Daniela 11:2.
  

„I powstanie bohaterski król, i bÄ™dzie miaÅ‚ wielkÄ… wÅ‚adzÄ™, i bÄ™dzie czyniÅ‚, co zechce”. (11:3).

Bohaterski król, to nie, kto inny, jak grecki król Aleksander III Wielki (336-323), zwany też Aleksandrem MacedoÅ„skim, który podbiÅ‚ paÅ„stwo Medo-Perskie.

Aleksander Wielki zmarł w wieku 33 lat. Gdy umierał w Babilonie, jego imperium rozciągało się od Grecji aż po Indie.
O jego wyczynach i podbojach nie trzeba pisać, wystarczy spojrzeć do historii, aby siÄ™ przekonać, że „miaÅ‚ wielkÄ… wÅ‚adzÄ™, i czyniÅ‚, co zechciaÅ‚”.
O nim czytaliÅ›my także w Daniela 8:6-7, 21. 

„A gdy powstanie, rozpadnie siÄ™ jego królestwo i bÄ™dzie rozdzielone miÄ™dzy cztery strony Å›wiata; lecz nie miÄ™dzy jego potomków, i nie bÄ™dzie miaÅ‚o takiej mocy, z jakÄ… on wÅ‚adaÅ‚, gdyż jego królestwo bÄ™dzie rozbite i przypadnie innym z pominiÄ™ciem tamtych”. (11:4). 

DokÅ‚adnie tak siÄ™ staÅ‚o, czytaliÅ›my o tym także w Daniela 8:8, 22, gdzie cztery rogi, które wyrosÅ‚y na miejscu Wielkiego rogu (Aleksandra III Wielkiego), oznaczaÅ‚y cztery królestwa.
Po Å›mierci Aleksandra wÅ‚adzy nie przejÄ…Å‚ nikt z jego potomków, lecz czterech jego generaÅ‚ów (diadochów):
1. Antypater (WÅ‚adca Macedonii i Grecji).
2. Antygon I Jednooki (WÅ‚adca Frygii i Pamfilii).
3. Lizymach (WÅ‚adca Azji Mniejszej i Tracji).
4. Ptolemeusz I Soter (WÅ‚adca Egiptu, Cypru i Palestyny, zaÅ‚ożyciel dynastii Ptolemeuszy). 

W nastÄ™pnych latach (do 281 roku) wodzowie ci i ich nastÄ™pcy toczyli walkÄ™ o sukcesjÄ™ po Aleksandrze (wojny diadochów).
W 301 roku przed Chrystusem miaÅ‚a miejsce decydujÄ…ca bitwa pod Ipsos, w wyniku, której polegÅ‚ Antygon - ostatni przedstawiciel wÅ‚adzy centralnej. Wówczas powstaÅ‚y cztery królestwa:
1. Lizymacha w Tracji i Bitynii.
2. Kassandra w Macedonii.
3. Ptolemeusza, jako „króla poÅ‚udnia” w Egipcie, Libii, Arabii.
4. Seleukosa, jako „króla póÅ‚nocy” w Syrii, Mezopotamii, Persji, Baktrii, Babilonii, aż do Indii. 

W 281 roku Seleukos odniósÅ‚ zwyciÄ™stwo w bitwie pod Kurupedion, zadajÄ…c klÄ™skÄ™ i Å›mierć 75-letniemu Lizymachowi. Tym samym zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ okres wojen diadochów. W ich wyniku powstaÅ‚y 3 monarchie, z których liczyÅ‚y siÄ™ tak naprawdÄ™ tylko dwie:
1. Azja Przednia (Syria) Seleukidów, opisana w ksiÄ™dze Daniela, jako „król póÅ‚nocy”.
2. Egipt Ptolemeuszów, opisany w tej samej ksiÄ™dze, jako „król poÅ‚udnia”. 

TrzeciÄ… mniej istotnÄ… byÅ‚a Macedonia Antygonidów.
Dwa pierwsze mocarstwa byÅ‚y najpotężniejsze i one zdobywaÅ‚y na przemian rozlegÅ‚e terytoria, co zostaÅ‚o opisane w rozdziaÅ‚ 11 KsiÄ™gi Daniela (11:5-45), jako wojny pomiÄ™dzy imperium Ptolemeuszy a imperium Seleucydów, przedstawionych tam, jako konflikt pomiÄ™dzy „królem poÅ‚udnia” (Egipt) i „królem póÅ‚nocy” (Syria), którzy toczÄ… nieustanne walki o część Syrii i PalestynÄ™, atrakcyjne ze wzglÄ™du na przebiegajÄ…ce tam szlaki handlu dalekosiężnego.
Walki te, toczone poprzez okoÅ‚o 150 lat, nieprzerwanie do czasu opanowania tych terenów przez Rzym, choć nieuwieÅ„czone żadnymi trwaÅ‚ymi rezultatami, czÄ™sto miaÅ‚y negatywne konsekwencje dla Izraela, który znalazÅ‚ siÄ™ na granicy pomiÄ™dzy dwoma wrogimi imperiami.



„A król poÅ‚udnia bÄ™dzie potężny, lecz jeden z jego książąt bÄ™dzie mocniejszy od niego i obejmie wÅ‚adzÄ™; a jego wÅ‚adztwo bÄ™dzie potężne”. (11:5). 

Mowa tu o Ptolemeuszu I Soterze (323-282), jednym z diadochów Aleksandra, zaÅ‚ożycielu dynastii Ptolemeuszy„królów poÅ‚udnia”, który wÅ‚adaÅ‚ Egiptem Cyprem i PalestynÄ… (zajÄ…Å‚ JerozolimÄ™ w 321 roku).
W roku 304 przed Chrystusem przyjÄ…Å‚ tytuÅ‚ króla. Jego potomkowie panowali w Egipcie aż do roku 30 przed Chrystusem, kiedy Kleopatra VII, wdaÅ‚a siÄ™ w rozgrywkÄ™ o wÅ‚adzÄ™ z Imperium Rzymskim i zostaÅ‚a pokonana przez rzymskiego wodza Oktawiana (późniejszego cesarza Augusta). 

Ptolemeusz I Soter byÅ‚ jednym z najlepszym generaÅ‚ów w armii Aleksandra Wielkiego i staÅ‚ siÄ™ potężnym wÅ‚adcÄ… – „królem”, jednakże jego syn i nastÄ™pca Ptolemeusz II Filadelfos (284-246) staÅ‚ siÄ™ jeszcze potężniejszy – „jeden z jego książąt bÄ™dzie mocniejszy od niego”.
ByÅ‚ on umiejÄ™tnym administratorem oraz organizatorem życia gospodarczego i kulturalnego kraju. Za jego czasów Aleksandria zaczęła odgrywać wielkÄ… rolÄ™, jako oÅ›rodek kulturalny Egiptu i Å›wiata helleÅ„skiego. Na ten okres datuje siÄ™ zaÅ‚ożenie Biblioteki Aleksandryjskiej, która byÅ‚a najwiÄ™kszÄ… bibliotekÄ… Å›wiata starożytnego. Wówczas też przetÅ‚umaczono w Aleksandrii Stary Testament na jÄ™zyk grecki i nadano mu nazwÄ™ Septuaginta.

Po upÅ‚ywie lat sprzymierzÄ… siÄ™; i córka króla poÅ‚udnia wyruszy do króla póÅ‚nocy, aby doprowadzić do ugody, lecz sprawa pozostanie bez skutku i nie utrzyma siÄ™ ani on, ani jego potomek, bÄ™dzie wydana wraz z tym, który jÄ… sprowadzi, z dzieckiem swoim i małżonkiem swoim”. (11:6). 

Polityczne małżeÅ„stwo zostaÅ‚o zawarte pomiÄ™dzy córkÄ… wspomnianego Ptolemeusza II Filadelfosa (króla poÅ‚udnia), o imieniu Berenika, a Antiochem II Theosem (261-246, królem póÅ‚nocy) z dynastii Seleucydów, synem i nastÄ™pcÄ… Seleukosa I Nikatora.

Antioch II Theos byÅ‚ zobowiÄ…zany rozwieść siÄ™ ze swoja wÅ‚asnÄ… żonÄ…, aby umożliwić ten ukÅ‚ad i pojąć za żonÄ™ księżniczkÄ™ egipskÄ…, córkÄ™ Ptolemeusza II.
Jednakże rozwiedziona żona otruÅ‚a Antiocha II oraz zamordowaÅ‚a księżniczkÄ™ egipskÄ… BerenikÄ™ i obsadziÅ‚a na tronie swojego starszego syna Seleukosa II Kallinikosa (246-226).  

„W owych czasach na jego miejsce wyroÅ›nie latoroÅ›l z jego korzeni; wyruszy on przeciwko wojsku i wtargnie do twierdzy króla póÅ‚nocy, dokona na nim swojego dzieÅ‚a i zwycięży. (8) Nawet ich bogów wraz z ich lanymi posÄ…gami i ich kosztownymi naczyniami ze srebra i zÅ‚ota uprowadzi jako Å‚up do Egiptu; i przez wiele lat nie bÄ™dzie prowadziÅ‚ wojny z królem póÅ‚nocy”. (11:7-8). 

Ptolemeusz III Euergetes (246-221 król poÅ‚udnia), brat zamordowanej Bereniki, trzeci wÅ‚adca Egiptu z dynastii Ptolemeuszy, najechaÅ‚ SyriÄ™, zajÄ…Å‚ port w Antiochii Syryjskiej i dotarÅ‚ ze swojÄ… armiÄ… prawie do Babilonu.
Podczas tej wojny wywiózÅ‚ on z Syrii wiele kosztownoÅ›ci, w tym zrabowane bogactwa Egiptu, podczas najazdu króla Kambyzesa 300 lat wczeÅ›niej. Ptolemeusz oddaÅ‚ kosztownoÅ›ci pierwotnym wÅ‚aÅ›cicielom, czym zjednaÅ‚ sobie dużą przychylność egipskich kapÅ‚anów.

Za panowania Ptolemeusza III Egipt znalazÅ‚ siÄ™ u szczytu swojej potÄ™gi.  

„Lecz ten wtargnie do królestwa króla poÅ‚udnia i powróci do swojej ziemi”. (11:9). 

Po dwóch latach Seleukos II Kallinikos (246-226, król póÅ‚nocy) reaktywowaÅ‚ swojÄ… armiÄ™ i wyruszyÅ‚ przeciwko Egiptowi.
Po odniesieniu potężnych strat powróciÅ‚ do Antiochii z resztkÄ… rozbitej armii.

„Jego syn przygotuje siÄ™ do wojny i zbierze mnóstwo potężnych wojsk, i uderzy, zaleje jak powódź i w ponownej wyprawie posunie siÄ™ aż do jego twierdzy. (11) Wtedy król poÅ‚udnia bÄ™dzie rozdrażniony, wyruszy i bÄ™dzie walczyÅ‚ z nim, to jest z królem póÅ‚nocy; ten wystawi wprawdzie liczne wojsko, ale wojsko to wpadnie w jego rÄ™ce. (12) Wojsko bÄ™dzie zniszczone, a jego serce bÄ™dzie wyniosÅ‚e; a choć pokona wiele tysiÄ™cy, jednak nie okaże siÄ™ mocnym”. (11:10-12). 

Synami Seleukosa II Kallinikosa – „króla póÅ‚nocy” byli Seleukos III Keraunos, który zostaÅ‚ zamordowany podczas kampanii w Azji Mniejszej oraz Antioch III Wielki (223-187), który rozpoczÄ…Å‚ ponownie wojnÄ™ z Egiptem.
W 219 roku przed Chrystusem po opanowaniu Selekcji, Antioch III ruszył na południe, zajmując Tyr i Ptolemais, dwie nadmorskie twierdze.

WiosnÄ… 218 roku przed Chrystusem, Antioch III wyruszyÅ‚ przeciw Egiptowi. Szlak jego marszu znaczyÅ‚y zwyciÄ™stwa w potyczkach i zajmowanie poszczególnych miast w Fenicji i Izraelu. FinaÅ‚ tej wojny nastÄ…piÅ‚ pod RafiÄ… (na poÅ‚udniowy zachód od Gazy) na wiosnÄ™ 217 roku przed Chrystusem, gdzie jego wojska zostaÅ‚y pokonane przez armie Ptolemeusza IV Filopatora „króla poÅ‚udnia”.

Ptolemeusz IV Filopator, leniwy i rozpustny wÅ‚adca, podpisaÅ‚ traktat pokojowy z Antiochem III. Po czym Å›wiÄ™towaÅ‚ swoje zwyciÄ™stwo poprzez objeżdżanie wschodnich prowincji swojego imperium, wÅ‚Ä…czajÄ…c w to JerozolimÄ™. Paraliż powstrzymaÅ‚ go od wkroczenia do miejsca najÅ›wiÄ™tszego w Å›wiÄ…tyni Bożej. Po powrocie do Egiptu jego rozgoryczenie i upokorzenie znalazÅ‚o ujÅ›cie w przeÅ›ladowaniu Egipskich Å»ydów.

ZwyciÄ™stwo Ptolemeusza IV Filopatora, uwieÅ„czone podpisaniem traktatu pokojowego, nie przyniosÅ‚o mu sÅ‚awy, gdyż kilkanaÅ›cie lat później Antioch III ponownie zwróci swojÄ… armiÄ™ przeciwko Egiptowi.
WyruszyÅ‚ w 244 roku przed Chrystusem z kontrofensywÄ… odzyskujÄ…c wszystkie terytoria i pokonujÄ…c wojska Ptolemeusza w efekcie, czego przyjÄ…Å‚ tytuÅ‚ Kallinikos („ZwyciÄ™ski”).
Dalsze losy wojny, które zakoÅ„czyÅ‚y siÄ™ w 241 roku upÅ‚ynęły pod znakiem przewagi Ptolemeusza.  

A król póÅ‚nocy znowu wystawi jeszcze liczniejsze wojska niż pierwej i po upÅ‚ywie wielu lat wyruszy z wielkim wojskiem i z potężnym taborem. (14) W owych czasach wielu powstanie przeciwko królowi poÅ‚udnia; i powstanÄ… gwaÅ‚townicy spoÅ›ród twojego ludu, by wypeÅ‚nić widzenie, lecz potknÄ… siÄ™. (15) Potem wyruszy król póÅ‚nocy i usypie waÅ‚, i zdobÄ™dzie miasto obronne; a siÅ‚y z poÅ‚udnia nie ostojÄ… siÄ™ ani jego doborowe oddziaÅ‚y nie bÄ™dÄ… mogÅ‚y stawić oporu. (16) Lecz ten, który wyprawi siÄ™ przeciwko niemu, bÄ™dzie robiÅ‚, co bÄ™dzie chciaÅ‚; i nikt nie stawi oporu. I stanie w przeÅ›licznej ziemi, i dokona zniszczenia”. (11:13-16). 

Po śmierci Ptolemeusza IV Filopatora na tronie zasiadł, w wieku 4 lat, jego syn, jako Ptolemeusz V Epifanes.
Po 12 latach od czasu bitwy pod Rafią Antioch III Wielki wyruszył ponownie z jeszcze większą armią, aby podbić Egipt.
Zwrot „wielu” odnosi siÄ™ tutaj do sojuszników Antiocha III, miÄ™dzy innymi Filipa V MacedoÅ„skiego.

W toku dziaÅ‚aÅ„ wojennych wojska Seleukidy do roku 201 przed Chrystusem niemal bez problemu opanowaÅ‚y CelesyriÄ™, FenicjÄ™ oraz Izrael. WÅ‚adze aleksandryjskie zareagowaÅ‚y na to wysÅ‚aniem potężnej armii pod dowództwem wytrawnego wodza, najemnika Skopasa z Etolii, który rozpoczÄ…Å‚ dziaÅ‚ania ofensywne w Izraelu. RozstrzygniÄ™cie nastÄ…piÅ‚o niedaleko źródeÅ‚ Jordanu, pod Panion, gdzie doszÅ‚o do potężnej batalii miÄ™dzy wojskami Skopasa i Antiocha III Wielkiego (200 rok). ByÅ‚a to jedna z najwiÄ™kszych bitew ówczesnego Å›wiata, porównywalna do Rafii, o bardzo dużym znaczeniu dla dziejów politycznych monarchii Seleucydów i regionu.
Bitwa, zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ klÄ™skÄ… Skopasa, a tym samym „króla poÅ‚udnia”.
W ten sposób Celesyria, Fenicja i Izrael znalazÅ‚y siÄ™ w granicach imperium Seleucydów.

Termin „przeÅ›liczna ziemia” odnosi siÄ™ do Izraela.
  

„Potem bÄ™dzie dążyÅ‚ do opanowania caÅ‚ego jego królestwa; zawrze z nim ugodÄ™ i da mu córkÄ™ za żonÄ™, aby zniszczyć królestwo, lecz to siÄ™ nie stanie i to mu siÄ™ nie uda.” (11:17). 

W 197 roku przed Chrystusem Antioch III Wielki„król póÅ‚nocy” wysÅ‚aÅ‚ flotÄ™ przeciw Cylicji, Licji i Karii (obecnie terytoria Turcji), które pozostawaÅ‚y pod panowaniem Egiptu. Jednakże poniósÅ‚ ogromnÄ… porażkÄ™ ze strony Rzymu, który wkraczaÅ‚ na arenÄ™ politycznÄ….
W tym samym roku Antioch III zaangażowaÅ‚ małżeÅ„stwo swojej córki Kleopatry (204 - 176) z Ptolemeuszem V Epifanesem – „królem poÅ‚udnia”.

PoÅ›lubienie przez KleopatrÄ™ Ptolemeusza V byÅ‚o aktem politycznym, potwierdzajÄ…cym pokój zawarty miÄ™dzy paÅ„stwem Seleucydów Antiocha III, a Egiptem Ptolemeusza V i zapewniajÄ…cym neutralność Egiptu w spodziewanej wojnie Antiocha z Rzymem.
Jako posag Antioch III podarowaÅ‚ swojej córce CelesyriÄ™, FenicjÄ™ i Izrael, majÄ…c nadziejÄ™, że ostatecznie uda mu siÄ™ zaanektować Egipt. Nie staÅ‚o siÄ™ tak, ponieważ Kleopatra stanęła po stronie swojego męża. A kiedy wybuchÅ‚a wojna miÄ™dzy Antiochem III a Rzymianami, Egipt stanÄ…Å‚ po stronie Rzymu.

Potem zwróci uwagÄ™ na wyspy i wiele ich zdobÄ™dzie; lecz pewien dowódca poÅ‚oży kres jego zniewadze, ponadto odpÅ‚aci mu za tÄ™ zniewagÄ™. (19) Potem zwróci uwagÄ™ na twierdze swojej ziemi, lecz potknie siÄ™ i upadnie, i zniknie na zawsze” (11:18-19). 

W 196 roku przed Chrystusem Antioch III Wielki wyruszyÅ‚ na podbój zachodniej Grecji, Azji Mniejszej oraz Tracji (obecnie region geograficzny na pograniczu BuÅ‚garii, Grecji i Turcji). Rzymianie odpowiedzieli wojnÄ… (192-188), w której Antioch poniósÅ‚ klÄ™skÄ™. PotÄ™ga monarchii Seleucydów zostaÅ‚a zÅ‚amana, a Rzym wkroczyÅ‚ na hellenistycznÄ… arenÄ™ politycznÄ….

„I powstanie na jego miejsce taki, który wyÅ›le poborcÄ™ podatków poprzez przeÅ›liczne królestwo, lecz ten po kilku dniach zostanie zdruzgotany, ale nie wskutek gniewu lub wojny” (11:20). 

Seleukos IV Filopator (187-175), jako nowy wÅ‚adca imperium Seleucydów, zmuszony byÅ‚ uregulować ogromnÄ… kontrybucjÄ™, naÅ‚ożonÄ… przez Rzymian po porażce swojego ojca Antiocha III. Potrzebne kwoty próbowaÅ‚ uzyskać ze skarbca ÅšwiÄ…tyni Jerozolimskiej (przeÅ›liczne królestwo) (2 KsiÄ™ga Machabejska 3:1-12, 24-31).

Seleukos IV zmuszony byÅ‚ prowadzić politykÄ™ pokojowÄ… wobec Rzymian. Jego próba wystÄ…pienia przeciwko Pergamonowi, sojusznikowi Rzymu, spowodowaÅ‚a negatywnÄ… reakcjÄ™ senatu.
W wyniku zaistniaÅ‚ej sytuacji Seleukos IV Filopator zostaÅ‚ zmuszony do wysÅ‚ania do Rzymu, w charakterze zakÅ‚adnika, najstarszego syna Demetriusza Sotera (175). 
 
Seleukos IV Filopator został zabity przez swojego ministra Heliodorusa.

A teraz dochodzimy do momentu, w którym do akcji wkracza "bohater", opisywany już w 8 rozdziale KsiÄ™gi Daniela pod postaciÄ… „maÅ‚ego rogu, który bardzo wyrósÅ‚ ku poÅ‚udniowi i ku wschodowi, i ku przeÅ›licznej ziemi” (Daniela 8:9-10), a którym byÅ‚ Antioch IV Epifanes  

„A po nim powstanie wyrzutek, któremu nie powierzÄ… godnoÅ›ci królewskiej, lecz przyjdzie niespodziewanie i podstÄ™pnie zdobÄ™dzie wÅ‚adzÄ™”. (11:21). 

Prawowitym nastÄ™pcÄ… tronu Seleucydów byÅ‚ Demetriusz Soter, najstarszy syn Seleukosa IV Filopatora, który przetrzymywany byÅ‚ jako zakÅ‚adnik w Rzymie. PrzebywajÄ…cy w Syrii mÅ‚odszy syn, Antioch, byÅ‚ jeszcze dzieckiem w tamtym czasie.
Antioch IV, zwany później Epifanesem, byÅ‚ bratem Seleukosa IV. PrzebywaÅ‚ on również przez wiele lat w Rzymie (188-175), jako zakÅ‚adnik, stÄ…d podstawÄ… jego późniejszej polityki, opartej na dogÅ‚Ä™bnej znajomoÅ›ci Rzymian i funkcjonowania imperium, bÄ™dzie unikanie zadrażnieÅ„ z republikÄ… rzymskÄ….

Po Å›mierci brata - Antioch IV, którego ta wiadomość zastaÅ‚a w Atenach, przeprawiÅ‚ siÄ™ do Azji Mniejszej i dziÄ™ki pomocy wÅ‚adcy Pergamonu przybyÅ‚ do Syrii, obejmujÄ…c wÅ‚adzÄ™ w paÅ„stwie. WkraczajÄ…cy, jako król do swej stolicy, znalazÅ‚ tam drugiego króla, wÅ‚asnego bratanka, mÅ‚odszego syna Seleukosa. RozwiÄ…zaÅ‚ ten problem w ten sposób, że ożeniÅ‚ siÄ™ z wdowÄ… po bracie i adoptowaÅ‚ jego syna, ogÅ‚aszajÄ…c go zarazem swoim wspóÅ‚rzÄ…dcÄ…. WystÄ™powaÅ‚ teraz, jako opiekun czuwajÄ…cy nad interesami maÅ‚ego króla.

Innymi sÅ‚owy „podstÄ™pny wyrzutek” byÅ‚ z tego Antiocha IV… 

„Wojska bÄ™dÄ… przed nim doszczÄ™tnie zniesione jakby powodziÄ… i rozbite, nawet książę przymierza bÄ™dzie zmiażdżony”. (11:22). 

„Książę przymierza” odnosi siÄ™ tutaj prawdopodobnie do morderstwa Oniasza III, arcykapÅ‚ana w 171 roku przed Chrystusem.
Kiedy Antioch IV Epifanes (175-163) zostaÅ‚ królem, Oniasz III byÅ‚ zobligowany zrzec siÄ™ pozycji arcykapÅ‚ana na rzecz wÅ‚asnego brata Jazona, który byÅ‚ zhellenizowanym Å»ydem.
Po morderstwie Oniasza, Jazon zostaÅ‚ arcykapÅ‚anem.  

„Od chwili sprzymierzenia siÄ™ z nim bÄ™dzie postÄ™powaÅ‚ zdradliwie; wyruszy, bÄ™dzie silny mimo maÅ‚ego zastÄ™pu. (24) Wpadnie niespodzianie do najżyźniejszych części krainy i uczyni to, czego nie czynili jego ojcowie ani jego praojcowie; Å‚up i zdobycz, i mienie hojnie rozdzieli miÄ™dzy nich; uknuje plany przeciwko twierdzom, lecz tylko na krótki czas”. (11:23-24). 

Po dojÅ›ciu do wÅ‚adzy Antioch IV Epifanes postÄ™powaÅ‚ podstÄ™pnie i niegodziwie, zrabowaÅ‚ wiele najbogatszych części kraju, które znajdowaÅ‚y siÄ™ pod jego kontrolÄ….
ByÅ‚ zaangażowany w rywalizacjÄ™ o tron Egiptu, pomiÄ™dzy Ptolemeuszem VI Filometorem i Ptolemeuszem VIII Euergetesem, którzy byli jego siostrzeÅ„cami.

„Wzbudzi swojÄ… siÅ‚Ä™ i swojÄ… odwagÄ™ z wielkim wojskiem przeciwko królowi poÅ‚udnia; a król poÅ‚udnia przygotuje siÄ™ do walki z wielkim i bardzo potężnym wojskiem, lecz nic nie wskóra, gdyż plany uknujÄ… przeciwko niemu. (26) Towarzysze jego stoÅ‚u doprowadzÄ… go do upadku, jego wojsko pójdzie w rozsypkÄ™ i padnie wielu zabitych. (27) Obaj królowie majÄ… w sercu zÅ‚e myÅ›li i przy jednym stole okÅ‚amujÄ… siÄ™ nawzajem; lecz im siÄ™ nie uda, gdyż w wyznaczonym czasie nadejdzie kres. (28) Potem powróci z wielkimi bogactwami do swojej ziemi, lecz jego umysÅ‚ bÄ™dzie przeciwko Å›wiÄ™temu przymierzu; i tak postÄ…pi, i wróci do swojej ziemi”. (11:25-28). 

Po Å›mierci Ptolemeusza V w roku 180, nastÄ™pcÄ… tronu staÅ‚ siÄ™ jego niepeÅ‚noletni syn Ptolemeusz VI Filometor, w imieniu, którego rzÄ…dy, jako regentka sprawowaÅ‚a jego matka Kleopatra I.
Kleopatra I zmarÅ‚a w roku 176. W roku nastÄ™pnym doszÅ‚o do małżeÅ„stwa Ptolemeusza VI z KleopatrÄ… II, jego siostrÄ…. Również w tym samym roku tron seleukidzki objÄ…Å‚ Antioch IV.

W roku 169 Ptolemeusz VI Filometor pochopnie, po namowie swoich doradców, skierowaÅ‚ swoje wojska przeciwko Syrii, w nadziei odebrania utraconych we wczeÅ›niejszych wojnach terenów.
W okolicy Pelusium doszÅ‚o do bitwy w wyniku, której Seleukidzi pokonali wroga, zajmujÄ…c miasto. Po tym zwyciÄ™stwie Antioch IV wyruszyÅ‚ do Egiptu, zajmujÄ…c znacznÄ… część dolnego Egiptu, a nastÄ™pnie skierowaÅ‚ siÄ™ ku Aleksandrii, w pobliżu, której doszÅ‚o do rozmów z Ptolemeuszem VI. Rezultatem tych rozmów byÅ‚o to, że Ptolemeusz VI zgodziÅ‚ siÄ™ na protekcjÄ™ swojego wuja, Antiocha IV Epifanesa. DokÅ‚adnie jak to przepowiedziaÅ‚ Daniel jedli razem przy tym samym stole okÅ‚amujÄ…c siebie nawzajem i snujÄ…c podstÄ™pne plany.

Wojska Antiocha oblegÅ‚y nastÄ™pnie miasto bronione przez Ptolemeusza VIII Euergetesa, który nie godziÅ‚ siÄ™ na propozycje stron.
Zagrożeni Egipcjanie wysÅ‚ali wówczas posÅ‚aÅ„ców z proÅ›bÄ… o pomoc do Rzymu, który byÅ‚ jednak zaangażowany w wojnÄ™ w Macedonii. Pomimo tego, oblężenie Aleksandrii zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ niepowodzeniem, a przyczyniÅ‚ siÄ™ do tego m.in. wysoki poziom wód Nilu, który wylaÅ‚ zalewajÄ…c znacznie poÅ‚acie terenu pod AleksandriÄ…. Dodatkowo Antioch na skutek problemów wewnÄ™trznych w paÅ„stwie obraÅ‚ kurs powrotny na SyriÄ™.

W 169 roku przed Chrystusem Antioch, wracajÄ…c z Egiptu, brutalnie zagarnÄ…Å‚ skarby nagromadzone w ÅšwiÄ…tyni Jerozolimskiej, tytuÅ‚em zalegÅ‚ych danin, tak jak przepowiedziano Danielowi, że Antiocha umysÅ‚ bÄ™dzie przeciwko Å›wiÄ™temu przymierzu”.
WywoÅ‚aÅ‚o to niepokoje, które nasiliÅ‚y siÄ™ jeszcze na wiadomość o upokorzeniu Antiocha pod AleksandriÄ….

„W czasie wyznaczonym wyruszy znowu na poÅ‚udnie, lecz tym razem nie powiedzie mu siÄ™ tak jak za pierwszym razem. (30) Gdyż przeciwko niemu wyruszÄ… kittejskie okrÄ™ty, wskutek czego straci otuchÄ™. Potem wróci i wyleje swój gniew na Å›wiÄ™te przymierze: i tak postÄ…pi; i znowu zwróci uwagÄ™ na tych, którzy porzucili Å›wiÄ™te przymierze”. (11:29-30).

W nastÄ™pnym roku Anioch IV Epifanes ponownie najechaÅ‚ Egipt, równoczeÅ›nie podbijajÄ…c Cypr.
Seleukidzi zajÄ™li deltÄ™ Nilu, po czym wkroczyli do Memfis, skÄ…d ponownie obrali kurs na AleksandriÄ™. W miÄ™dzyczasie podczas trwajÄ…cych walk w Egipcie Rzymianie zakoÅ„czyli wojnÄ™ z MacedoniÄ… rozbijajÄ…c przeciwnika w czerwcu 168 roku w bitwie pod PydnÄ…. ZwyciÄ™ski konflikt umożliwiÅ‚ Rzymowi wysÅ‚anie posÅ‚aÅ„ców do Egiptu, gdzie w miejscowoÅ›ci Eleusis niedaleko Aleksandrii doszÅ‚o do spotkania z Antiochem.

Rzymianie zażądali od Antiocha natychmiastowego przerwania konfliktu i wycofania siÄ™ z Egiptu. W lipcu 168 roku Antioch IV Epifanes opuÅ›ciÅ‚ Egipt i krótko później Seleukidzi opuÅ›cili Cypr.

PozostaÅ‚e wersety mówiÄ… o tych samych wydarzeniach, które opisaÅ‚em w komentarzu do 8 rozdziaÅ‚u KsiÄ™gi Daniela, dlatego nie bÄ™dÄ™ tutaj tego opisywaÅ‚ ponownie, tylko króciutko:

„A wojska wysÅ‚ane przez niego wystÄ…piÄ… i zbezczeszczÄ… Å›wiÄ…tyniÄ™ i twierdzÄ™, zniosÄ… staÅ‚Ä… codziennÄ… ofiarÄ™ i postawiÄ… obrzydliwość spustoszenia…”
(11:31-39).

PowracajÄ…c z drugiej wyprawy przeciw Egiptowi Antioch IV Epifanes zajÄ…Å‚ JerozolimÄ™, kazaÅ‚ zburzyć jej mury, a Å›wiÄ…tyniÄ™ zamieniÅ‚ w przybytek syro-fenickiego kultu boga Baal-Szamona, którego Grecy nazywali Zeusem Olimpijskim (1 KsiÄ™ga Machabejska 1:41-64).

Wystawienie pogaÅ„skiego idola w „miejscu najÅ›wiÄ™tszym” w Å›wiÄ…tyni Bożej, byÅ‚o tym, do czego odnosi siÄ™ termin „obrzydliwość spustoszenia”.

Ponadto w 167 roku wydaÅ‚ edykt zabraniajÄ…cy wszelkich żydowskich obrzÄ…dków i zwyczajów. PosuniÄ™cia te spowodowaÅ‚y wieloletniÄ… wojnÄ™, której pierwszy etap zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ w grudniu 164 roku, zdobyciem Jerozolimy przez przywódcÄ™ powstania JudÄ™ Machabeusza.

Po zdobyciu Jerozolimy przez Å»ydów, Å›wiÄ…tyniÄ™ poÅ›wiÄ™cona ponownie Bogu, co upamiÄ™tniajÄ… Å»ydzi do dnia dzisiejszego podczas Å›wiÄ™ta Chanuki (1 Machabejska 4:56-59, 2 Machabejska 1:18).


„A król zrobi, jak bÄ™dzie chciaÅ‚; bÄ™dzie siÄ™ wynosiÅ‚ i wywyższaÅ‚ ponad wszelkie bóstwo”.
(11:36).

O Antiochu IV Epifanesie powiedziano także, że uwielbi sam siebie w sercu swoim (Daniela 8:25 BG). I rzeczywiÅ›cie. Już samo przybranie przydomka „Epifanes”, co znaczy „bóg objawiony” Å›wiadczy o tym, jak wielkie byÅ‚o zadufanie Antiocha. Nawet na monetach umieÅ›ciÅ‚ inskrypcjÄ™ ze swoim przydomkiem „Epifanes”, jako „Theos Epiphanes”, czyli „Bóg Objawiony”. 

ŹródÅ‚a historyczne stwierdzajÄ…, że byÅ‚ to chyba jedyny król, który naprawdÄ™ wierzyÅ‚ w swÄ… boskość. PodobnÄ… opiniÄ™ wyraża autor Drugiej KsiÄ™gi Machabejskiej, czytamy tam, że Antioch byÅ‚ przekonany, iż może rozkazywać nawet falom morskim i dotykać gwiazd na niebie (2 Machabejska 9:4-10).

„A w czasach ostatecznych zetrze siÄ™ z nim król poÅ‚udnia. Lecz król póÅ‚nocy uderzy na niego z wozami, jeźdźcami i z wielu okrÄ™tami; wtargnie do krajów i zaleje je jak powódź”. (11:40).
 

Król poÅ‚udnia - Ptolemeusz VIII Euergetes (170-116).
Król póÅ‚nocy - Antioch VII Sidetes (138-129), syn Demetriusza I Sotera, a brat króla Demetriusza II Nikatora. 
Zobacz 1 Machabejska 15:1, 3-4, 13-14.   

„Wtargnie i do przeÅ›licznej ziemi, a wtedy padnÄ… dziesiÄ…tki tysiÄ™cy”. (11:41). 

Antioch VII Sidetes (138-129) wÅ‚adca królestwa Seleukidów, ponownie w 134 roku przed Chrystusem zaatakowaÅ‚ JudeÄ™, zlikwidowaÅ‚ niezależność paÅ„stwa żydowskiego, zÅ‚upiÅ‚ wsie leżące koÅ‚o Jerozolimy, a umocnienia Jerozolimy zburzyÅ‚ i zaczÄ…Å‚ oblegać, o czym Flawiusz (Józef Flawiusz „Wojna żydowska” KsiÄ™ga I RozdziaÅ‚ II).  

„Wtem przestraszÄ… go wieÅ›ci ze wschodu i póÅ‚nocy, dlatego wyruszy w wielkiej zÅ‚oÅ›ci, aby wygubić i wytÄ™pić wielu. (45) I rozbije wspaniaÅ‚e swoje namioty miÄ™dzy morzem i przeÅ›licznÄ… Å›wiÄ™tÄ… górÄ…. Wtedy dojdzie do swojego kresu i nikt mu nie pomoże”. (11:44-45). 

W 130 roku poprowadziÅ‚ dÅ‚ugo przygotowywanÄ… wyprawÄ™ na wschód przeciwko Partom. W tym samym czasie wybuchÅ‚o powstanie ludnoÅ›ci w Medii, gdzie stacjonowaÅ‚a armia Antiocha VII. PowstaÅ„cy wspierani przez Fraatesa II zaatakowali rozproszone oddziaÅ‚y Seleukidy. Antioch VII Sidetes poniósÅ‚ Å›mierć. 

Po śmierci Antiocha VII Sidetesa sytuacja Judei znacząco się poprawiła.

Bezpodstawne, a zarazem zabawne sÄ… próby dzisiejszych organizacji, instytucji religijnych, polegajÄ…ce na odnoszeniu wydarzeÅ„ z 11 rozdziaÅ‚u ksiÄ™gi Daniela do czasów wspóÅ‚czesnych, na przykÅ‚ad poprzez utożsamianie „króla póÅ‚nocy” z RosjÄ…, itp…

Paweł Krause

Komentarze
mieczducha dnia kwietnia 21 2011 12:22:14
Rzetelne opracowanie oparte na faktach historycznych. A jest to bardzo ważne aby mieć świadomość, jakich czasów to proroctwo dotyczy. Jestem tym zbudowany.
Pozdrawiam serdecznie w Panu.
Mietek
lider dnia kwietnia 21 2011 17:12:26
Cieszę się i dziękuję za Twoją opinię Mietku.
Pozdrawiam w Panu,
Paweł
Maja dnia pa¼dziernika 08 2011 13:41:18
Sam Pan widzi, ze jak powroci Pan Jezus Chrystus to bedzie walczyl z islamem, bo wersety wskazuja wylacznie na kraje islamskie.
Dlatego wiec warto sie przyjrzec znakowi bestii 666 - to wcale nie Rzym i KK a tym bardziej nie Trojca jak Pan sugeruje, ale islam - 666 - z j. greckiego tlumaczy sie 666 jako... w imieniu allaha..
To islam jest antychrystem a jego znamieniem jest liczba 666 czyli w imieniu allaha. Wystarczy popatrzec co zakladaja na czolo albo prawa reke wojownicy islamu.. co maja? ano znak bestii - znamie allaha 666 - w imieniu allaha..
Oni kazdego dnia 5 razy dziennie modla sie do allaha zaprzeczajac prawdziwemu Bogu i mowia, ze allah jest wiekszy.
Ale tak sa uczeni od malego. Od malego tez sa uczeni nienawisci do Zydow.
Ale co jest dla nich lekarstwem? Prawda! A Prawda jest taka, ze Jezus Chrystus jest Bogiem, ze jest Trojca i ze islam jest antychrystem.
Trzeba tylko troche wiecej pokory Panie Pawle, aby posluchac innych ludzi, ktorzy maja inne myslenie i moga wyjasnic to co niejasne i poszerzyc spojrzenie.
Polecam posluchac Walida Shoebata, ktory nawrocil sie do Boga czytajac Biblie (wczesniej byl terrorysta palestynskim PLO) i nawrocil sie gdy czytal w Biblii o IZRAELU..
To tyluly linkow:
Walid Shoebat gives an accurate "666"explanation.
666 in the name of allah
Maja
lider dnia pa¼dziernika 08 2011 21:02:03
Wow!

Pani Maju wygląda na to, że nie ma żadnym innym imieniu zbawienia, jak IZRAEL!
I nie ma innego proroka, jak Shoebata!
I nie ma boga jak trójjedyny!

Natomiast tłumaczenie 666 to lepsza fantastyka niż gwiezdne wojny.
No, no, a oglądała Pani ostatni odcinek Pinokia? Ten w którym jego nos rósł i rósł, kiedy wymawiał słowo ''trójca''.

P.s.
Jedną z podstawowych zasad, która stoi na straży prawidłowego wyjaśniania tekstu biblijnego, jest zasada wykładni autentycznej, w której chodzi o to, żeby Biblię tłumaczyć Biblią.
Chodzi o to, by wszelkie biblijne pojęcia, terminy i zwroty, podobnie jak biblijną mowę obrazową (podobieństwa, przenośnie, symbole, alegorie, itd.) tłumaczyć tylko o tyle i w takim zakresie, o ile i w jakim zakresie tłumaczy je samo Pismo Święte.
Jest to wówczas posługiwanie się wykładnią autentyczną, tj. wykładnią dokonaną przez samo natchnione Słowo, a przez to całkowicie prawdziwą i pewną.
Wszystkie występujące symbole z księgi Apokalipsy są wyjaśnione i zinterpretowane w różnych miejscach Pisma Świętego, dlatego nie powinno się nic wymyślać, gdyż Słowo Boże samo się interpretuje

Paweł
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 187
Nieaktywowany Użytkownik: 187
Najnowszy Użytkownik: Aga
"A któż może zwyciężyć świat, jeżeli nie ten, który wierzy, że Jezus jest Synem Bożym?" 1 Jana 5:5
... // ...