|
Ciąg dalszy rozdziału 11.
„A gdy już zÅ‚ożą swoje Å›wiadectwo, zwierzÄ™ wychodzÄ…ce z otchÅ‚ani stoczy z nimi bój i zwycięży, i zabije ich. (8) A ich trupy leżeć bÄ™dÄ… na ulicy wielkiego miasta, które w przenoÅ›ni nazywa siÄ™ SodomÄ… i Egiptem, gdzie też Pan ich zostaÅ‚ ukrzyżowany. (9) I patrzeć bÄ™dÄ… ludzie ze wszystkich ludów i plemion, i jÄ™zyków, i narodów na ich trupy przez trzy i pół dnia, i nie pozwolÄ… zÅ‚ożyć ich trupów w grobie. (10) A mieszkaÅ„cy ziemi radować siÄ™ bÄ™dÄ… nimi i weselić siÄ™, i podarunki sobie nawzajem posyÅ‚ać, dlatego że ci dwaj prorocy udrÄ™czyli mieszkaÅ„ców ziemi.” (11:7-10).Â
„ZwierzÄ™ wychodzÄ…ce z otchÅ‚ani” w tym przypadku nawiÄ…zuje do Francji, jak omówiÅ‚em to już wczeÅ›niej – zwierzÄ™ta, bestie, symbolizujÄ… imperia, królestwa (Daniela 7).
Rewolucja Francuska pozbawiÅ‚a papiestwo politycznej mocy już w 1793 roku, przypieczÄ™towujÄ…c to aresztowaniem samego papieża w 1798 roku. RewolucjÄ™ FrancuskÄ… symbolizuje antyklerykalna Bestia z CzeluÅ›ci, która wczeÅ›niej uosabiaÅ‚ pogaÅ„ski Rzym pod postaciÄ… smoka.Â
Generalnie Bestia ma siedem głów (zostanÄ… omówione w kolejnych rozdziaÅ‚ach), które symbolizujÄ… systemy wÅ‚adzy używane przez szatana do realizacji jego planów na ziemi. SiedmiogÅ‚owa Bestia przybiera kolor szkarÅ‚atny, gdy wÅ‚adze dopuszczajÄ… siÄ™ „nierzÄ…du” z klerem, wówczas jest „BestiÄ… SzkarÅ‚atnÄ…” (Objawienie 17:3), czy bluźniÄ…cÄ… „BestiÄ… z Morza” (Objawienie 13:1). Natomiast, gdy przybiera charakter antyklerykalny, zwana jest w Apokalipsie „BestiÄ… z CzeluÅ›ci” (Objawienie 11:7, 17:8).Â
Przez 42 miesiÄ…ce, czyli 1260 lat, poganie (papiestwo z wÅ‚adzÄ… Å›wieckÄ…) „tratowali” (przeÅ›ladowali) wiernych Jedynemu Bogu i Jego Synowi ludzi (533-1793 i 538-1798).
Dwoje Åšwiadków skoÅ„czyÅ‚o skÅ‚adać Å›wiadectwo „w worach” w 1793 roku, kiedy to wydano zakaz praktykowania religii i zaczÄ™to palić BibliÄ™ przez trzy i pół roku. „Trupy przez trzy i pół dnia”, opisujÄ… okres trzech i pół roku w latach 1793-1797.Â
„W listopadzie 1793 roku komisarze rewolucyjni ubrali osÅ‚a w szaty liturgiczne, obwiesili symbolami chrzeÅ›cijaÅ„skim i dali mu pić wino mszalne. Do jego ogona przywiÄ…zali Stary i Nowy Testament. Powiedli go ulicami Paryża, zaÅ› tÅ‚um utworzyÅ‚ stos z książek do nabożeÅ„stwa, aby je spalić wraz z Pismem ÅšwiÄ™tym wÅ›ród okrzyków radoÅ›ci.” (LeRoy Edwin Froom, The Prophetic Faith of Our Fathers, t. 2, Washington, D.C.: Review and Herald, 1948, s. 738).Â
7 listopada 1793 roku biskup Paryża zmuszony zostaÅ‚ do wyparcia siÄ™ „chrzeÅ›cijaÅ„skiej” wiary. W maju nastÄ™pnego roku Zgromadzenie z inicjatywy Robespierre przyjęło ateistycznÄ… rezolucjÄ™ o odrzuceniu wiary w Boga. Ludzie, których nauczono utożsamiać chrzeÅ›cijaÅ„stwo z okrucieÅ„stwem inkwizytorów, obÅ‚udÄ… duchownych, intrygami jezuitów z radoÅ›ciÄ… odrzucili Boga i Jego SÅ‚owo. Wszystkie koÅ›cioÅ‚y w Paryżu byÅ‚y przymusowo zamykane i chrzeÅ›cijaÅ„ska religia zostaÅ‚a zakazana. Bóg zostaÅ‚ zastÄ…piony przez „boginiÄ™ Rozumu” a później przez „najwyższÄ… IstotÄ™”.Â
Dwaj Å›wiadkowie, Stary i Nowy Testament wydawali siÄ™ symbolicznie martwi w okresie 1793-1797.Â
Francja w owym czasie nazwana jest duchowÄ… „SodomÄ…” ze wzglÄ™du na XVIII-wieczny libertynizm, ateizm oraz uprawianie „duchowego nierzÄ…du” z klerem. „Egiptem” ze wzglÄ™du na panoszÄ…cy siÄ™ tam ucisk. Sama nazwa „Egipt” to po hebrajsku „Micraim”, którego rdzeÅ„ „mecar” znaczy: uciskać, dusić, zwężać. Dlatego Egipt, który wczeÅ›niej uciskaÅ‚ wybrany naród Izraelski, jest symbolem ucisku i zniewolenia, a także miejscem, gdzie w przenoÅ›ni „krzyżowano Pana”, czyli palono SÅ‚owo (Jana 1:1) Boże, uciskajÄ…c i mordujÄ…c Jego naÅ›ladowców zarówno wówczas, jak i przez kilka wczeÅ›niejszych wieków. Â
Nie był to jednak koniec.
„Lecz po upÅ‚ywie trzech i pół dnia wstÄ…piÅ‚ w nich duch żywota z Boga i stanÄ™li na nogi swoje, i strach wielki padÅ‚ na tych, którzy na nich patrzyli. (12) I usÅ‚yszeli gÅ‚os donoÅ›ny z nieba, mówiÄ…cy do nich: WstÄ…pcie tutaj! I wstÄ…pili do nieba w obÅ‚oku, nieprzyjaciele zaÅ› ich patrzyli na nich.” (11:11-12).Â
W trzy i pół roku po wydaniu zakazu wiary w Boga, przywódcy Rewolucji Francuskiej odwoÅ‚ali go, widzÄ…c dewastujÄ…cy upadek moralnoÅ›ci. Pismo ÅšwiÄ™te, deptane przez trzy i pół roku w ateistycznej Francji zostaÅ‚o wyniesione, jak nigdy wczeÅ›niej.Â
Po 1797 roku, jak grzyby po deszczu, powstawać zaczęły Towarzystwa Biblijne, wydajÄ…ce Pismo ÅšwiÄ™te w jÄ™zykach narodowych. Jednym z nich byÅ‚o Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, dziaÅ‚ajÄ…ce w Polsce od 1814 roku, dziÄ™ki któremu wiÄ™kszość Polaków miaÅ‚a dostÄ™p do Pisma ÅšwiÄ™tego jeszcze wtedy, gdy byÅ‚o praktycznie niedostÄ™pne w ksiÄ™garniach Å›wieckich czy katolickich. Â
Dwaj Å›wiadkowie nie prorokowali dÅ‚użej w worach, Pismo ÅšwiÄ™te można by powiedzieć wzbiÅ‚o siÄ™ na wyżyny...Â
Zobacz list do zboru w Filadelfii (rozdziaÅ‚ 3), gdyż wydarzenia z 11 rozdziaÅ‚u ksiÄ™gi Objawienia to wstÄ™p, poczÄ…tek do tego okresu. Okres filadelfijski, to czas niezwykÅ‚ego przebudzenia religijnego. ByÅ‚ to okres narodzin wolnoÅ›ci sÅ‚owa i nowoczesnych misji rozpowszechniajÄ…cych Pismo ÅšwiÄ™te.Â
„I w tejże godzinie powstaÅ‚o wielkie trzÄ™sienie ziemi, i dziesiÄ…ta część miasta zawaliÅ‚a siÄ™, i zginęło w tym trzÄ™sieniu ziemi siedem tysiÄ™cy ludzi, pozostali zaÅ› przerazili siÄ™ i oddali cześć Bogu niebieskiemu.” (11:13).Â
Francja, byÅ‚a jednym z dziesiÄ™ciu narodów powstaÅ‚ych na gruzach Imperium Rzymskiego (10 rogów bestii), który jako pierwszy oddaÅ‚ swojÄ… armiÄ™ na usÅ‚ugi papiestwa, a także, jako pierwszy pozbawiÅ‚ papiestwo politycznej mocy, doprowadzajÄ…c do najwiÄ™kszej rewolucji w dziejach (trzÄ™sienie ziemi).Â
„Nie zapominajmy o karzÄ…cym wymiarze Rewolucji Francuskiej. Jej dewastujÄ…ce rezultaty byÅ‚y sÄ…dem bez precedensu w dziejach ludzkoÅ›ci, sÄ…dem skierowanym przede wszystkim przeciw koÅ›cioÅ‚owi rzymskiemu w reakcji na jego ekscesy...”(LeRoy Edwin Froom, The Prophetic Faith of Our Fathers, t. 2, Washington, D.C.: Review and Herald, 1948, s. 762).Â
„Drugie "biada" minęło; oto nadchodzi szybko trzecie "biada".” (11:14).Â
Te wydarzenia zakończyły drugie biada, trzecie rozpoczęło się faktycznie szybko, gdyż już rok później, to jest w 1798 roku. Trzecie biada, to siódma trąba, która zawiera siedem czasz gniewu Bożego.
Siódma trÄ…ba.Â
„I zatrÄ…biÅ‚ siódmy anioÅ‚; i odezwaÅ‚y siÄ™ w niebie potężne gÅ‚osy mówiÄ…ce: Panowanie nad Å›wiatem przypadÅ‚o w udziale Panu naszemu i PomazaÅ„cowi jego i królować bÄ™dzie na wieki wieków. (16) A dwudziestu czterech starszych, którzy siedzÄ… na tronach swoich przed Bogiem, upadÅ‚o na oblicza swoje i oddaÅ‚o pokÅ‚on Bogu, (17) mówiÄ…c: DziÄ™kujemy ci, Panie, Boże WszechmogÄ…cy, który jesteÅ› i byÅ‚eÅ›, że przejÄ…Å‚eÅ› potężnÄ… wÅ‚adzÄ™ swojÄ… i zaczÄ…Å‚eÅ› panować; (18) i popadÅ‚y w gniew narody, lecz i twój gniew rozgorzaÅ‚, i nastaÅ‚ czas sÄ…du nad umarÅ‚ymi, i oddawanie zapÅ‚aty sÅ‚ugom twoim prorokom i Å›wiÄ™tym, i tym, którzy siÄ™ bojÄ… imienia twego, maÅ‚ym i wielkim, oraz wytracenia tych, którzy niszczÄ… ziemiÄ™. (19) I otworzyÅ‚a siÄ™ Å›wiÄ…tynia Boża, która jest w niebie, i ukazaÅ‚a siÄ™ Skrzynia Przymierza jego w Å›wiÄ…tyni jego; i zaczęło siÄ™ bÅ‚yskać i gÅ‚oÅ›no grzmieć, i przyszÅ‚o trzÄ™sienie ziemi, i spadÅ‚ wielki grad.” (Objawienie 11:15-19).
Przypomnijmy sobie sÅ‚owa zapisane w szóstym rozdziale, dotyczÄ…ce szóstej pieczÄ™ci: „I widziaÅ‚em, gdy zdjÄ…Å‚ szóstÄ… pieczęć, że powstaÅ‚o trzÄ™sienie ziemi (16) i mówili do gór i skaÅ‚: Padnijcie na nas i zakryjcie nas przed obliczem tego, który siedzi na tronie, (17) i przed gniewem Baranka, albowiem nastaÅ‚ ów wielki dzieÅ„ ich gniewu, i któż siÄ™ może ostać?” (Objawienie 6:12-16).Â
Wielkie „trzÄ™sienie ziemi”, które wówczas nastÄ…piÅ‚o, oznaczaÅ‚o upadek starego porzÄ…dku Å›wiata i stworzenia nowego. OznaczaÅ‚o koniec przeÅ›ladowaÅ„ ze strony pogaÅ„skiego Rzymu. To siÄ™ wydarzyÅ‚o, podczas, gdy Konstantyn I wydaÅ‚ edykt tolerancyjny dla chrzeÅ›cijan w 313 roku i zrobiÅ‚, co tylko możliwe, aby „chrzeÅ›cijaÅ„stwo”, jako religia, staÅ‚o siÄ™ oficjalnÄ… religiÄ… w Imperium.Â
Przypomnijmy sobie również, że podobne zwroty o opiece i panowaniu Bożym wystąpiły zaraz w siódmym rozdziale księgi Objawienia, kiedy mieliśmy przedstawioną wizję zwycięzców - naśladowców Chrystusa (w okresie od I wieku, do 313 roku), którzy wytrwali prześladowania ze strony żydów i pogańskiego Rzymu.
Dlatego też w tym miejscu, podczas wizji siódmego anioÅ‚a z trÄ…bÄ…, wystÄ™puje analogiczna scena – z tÄ… różnicÄ…, że tutaj widzimy koniec starego porzÄ…dku Å›wiata uosabianego w teokratycznych rzÄ…dach PAPIESTWA, które podobnie, jak poprzednio pogaÅ„ski Rzym, przeÅ›ladowaÅ‚o wiernych naÅ›ladowców Chrystusa, aż Rewolucja Francuska wprowadziÅ‚a rozdziaÅ‚ koÅ›cioÅ‚a od paÅ„stwa.
SÅ‚owa te należy jednak przede wszystkim odnieść do powrotu Pana, gdyż trzeba podkreÅ›lić, że gÅ‚os trÄ…by siódmego anioÅ‚a zawiera w sobie „siedem ostatecznych czasz gniewu Bożego”, czyli „trzecie biada” i kiedy gÅ‚os tej trÄ…by siÄ™ dopeÅ‚ni, a nastanie to, kiedy wszystkie czasze zostanÄ… wylane – wówczas faktycznie nastanie KONIEC, a kiedy dokÅ‚adnie to nastÄ…pi wie tylko Bóg Ojciec (Marka 13:32).Â
Jedenasty rozdziaÅ‚ to praktycznie koniec historycznej chronologii dziejów Å›wiata. Â
RozdziaÅ‚y 12, 13, 14, 15 opisujÄ… szczegółowo wydarzenia historyczne, poprzedzajÄ…ce wylanie siedmiu czasz gniewu Bożego, które sÄ… reakcjÄ… na przeÅ›ladowania i bluźnierstwa przeciw Bogu, a których opis znajdujemy w 16 rozdziale. Natomiast efekty wylewania tych czasz, jak i precyzyjne wskazówki, na kogo one spadajÄ…, znajdujemy w 17 i 18 rozdziale. Jednakże przed przystÄ…pieniem do opisu „plag”, mamy interwaÅ‚ czasowy (rozdziaÅ‚y od 12 do 15), potrzebny do opisania historycznych wydarzeÅ„, do IDENTYFIKACJI tworów (mocarstw, siÅ‚), które powstawaÅ‚y na przestrzeni dziejów, a które przyczyniÅ‚y siÄ™ do drÄ™czenia, przeÅ›ladowania i zwodzenia dzieci Bożych.
Informacje te byÅ‚y przydatne we wiekach wczeÅ›niejszych, po to, aby wierni Å›wiadkowie Jehoszua mogli czerpać nadziejÄ™ z Pism, proroczo opisujÄ…cych to, co ich wÅ‚aÅ›nie spotyka i nie poddawali siÄ™! Taka identyfikacja jest bardzo przydatna także dziÅ›, abyÅ›my mogli zrozumieć, kogo dotyczÄ… wydarzenia opisane w poprzednich rozdziaÅ‚ach oraz na kogo byÅ‚y/sÄ… wylewane czasze gniewu Bożego w szesnastym rozdziale ksiÄ™gi Objawienia.Â
Można też zauważyć, że jest tu też niejako opisane przejÅ›cie z okresu zboru Sardyjskiego do Filadelfijskiego oraz Laodycejskiego (patrz rozdziaÅ‚ 3).Â
Czytamy też o otwartej Å›wiÄ…tyni Bożej, gdyż SÅ‚owo Boże przestaÅ‚o być cenzurowane i zakazywane, ale dostÄ™pne dla wszystkich w coraz szybszym, zawrotnym tempie – bÅ‚yski i grzmoty! Ponadto ludzie zyskali swobodÄ™ gÅ‚oszenia SÅ‚owa Bożego (Mateusza 24:14). Natomiast grad symbolizuje obnażenie ludzkich kÅ‚amstw, manipulacji i zÅ‚a dziÄ™ki powszechnie dostÄ™pnemu SÅ‚owu Bożemu: „I uczyniÄ… prawo miarÄ…, a sprawiedliwość wagÄ…. Lecz schronienie kÅ‚amstwa zmiecie grad, a kryjówkÄ™ zalejÄ… wody” (Izajasza 28:17).
Paweł Krause |
|
Komentarze |
---|
Brak komentarzy.
|
|
Dodaj komentarz |
---|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
|
Logowanie |
---|
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
|