Rozdział 8
„A gdy zdjÄ…Å‚ siódmÄ… pieczęć, nastaÅ‚o w niebie milczenie na okoÅ‚o póÅ‚ godziny. (2) I widziaÅ‚em siedmiu anioÅ‚ów, którzy stojÄ… przed Bogiem, i dano im siedem trÄ…b. (3) I przyszedÅ‚ inny anioÅ‚, i stanÄ…Å‚ przy oÅ‚tarzu, majÄ…c zÅ‚otÄ… kadzielnicÄ™; i dano mu wiele kadzidÅ‚a, aby je ofiarowaÅ‚ wraz z modlitwami wszystkich Å›wiÄ™tych na zÅ‚otym oÅ‚tarzu przed tronem. (4) I wzniósÅ‚ siÄ™ z rÄ™ki anioÅ‚a dym z kadzideÅ‚ z modlitwami Å›wiÄ™tych przed Boga. (5) A anioÅ‚ wziÄ…Å‚ kadzielnicÄ™ i napeÅ‚niÅ‚ jÄ… ogniem z oÅ‚tarza, i rzuciÅ‚ jÄ… na ziemiÄ™. I nastÄ…piÅ‚y grzmoty donoÅ›ne i bÅ‚yskawice, i trzÄ™sienie ziemi. (6) A owych siedmiu anioÅ‚ów, majÄ…cych siedem trÄ…b, sposobiÅ‚o siÄ™ do tego, by zatrÄ…bić. (7) I zatrÄ…biÅ‚ pierwszy. I powstaÅ‚ grad i ogieÅ„ przemieszane z krwiÄ…, i zostaÅ‚y rzucone na ziemiÄ™; i spÅ‚onęła jedna trzecia ziemi, spÅ‚onęła też jedna trzecia drzew, i spÅ‚onęła wszystka zielona trawa. (8) I zatrÄ…biÅ‚ drugi anioÅ‚; i coÅ› jakby wielka góra ziejÄ…ca ogniem zostaÅ‚o wrzucone do morza; a jedna trzecia morza zamieniÅ‚a siÄ™ w krew,. (9) i jedna trzecia zwierzÄ…t żyjÄ…cych w morzu zginęła, a jedna trzecia okrÄ™tów ulegÅ‚a zniszczeniu. (10) I zatrÄ…biÅ‚ trzeci anioÅ‚; i spadÅ‚a z nieba wielka gwiazda pÅ‚onÄ…ca jak pochodnia, i upadÅ‚a na trzeciÄ… część rzek i na źródÅ‚a wód. (11) A imiÄ™ gwiazdy tej brzmi PioÅ‚un. I jedna trzecia wód zamieniÅ‚a siÄ™ w pioÅ‚un, a wielu z ludzi pomarÅ‚o od tych wód, dlatego że zgorzkniaÅ‚y. (12) I zatrÄ…biÅ‚ czwarty anioÅ‚; i ugodzona zostaÅ‚a jedna trzecia sÅ‚oÅ„ca, i jedna trzecia księżyca, i jedna trzecia gwiazd, tak iż jedna trzecia ich część zaćmiÅ‚a siÄ™ i dzieÅ„ przez jednÄ… trzeciÄ… część swojÄ… nie jaÅ›niaÅ‚; podobnie i noc. (13) I spojrzaÅ‚em, i usÅ‚yszaÅ‚em, jak jeden orzeÅ‚ lecÄ…cy Å›rodkiem nieba woÅ‚aÅ‚ gÅ‚osem donoÅ›nym: Biada, biada, biada mieszkaÅ„com ziemi, gdy rozlegnÄ… siÄ™ pozostaÅ‚e gÅ‚osy trÄ…b trzech anioÅ‚ów, którzy jeszcze majÄ… trÄ…bić.” (Objawienie 8:1-13).
Siódma pieczęć.
„Spokój w niebie”, jak wczeÅ›niej czytaliÅ›my, w tym wypadku symbolizuje atmosferÄ™ w dominujÄ…cym mocarstwie, a konkretnie na obszarze Imperium Rzymu. MiÄ™dzy 325, a 395 rokiem panowaÅ‚ pozorny spokój. To wydarzenie wprowadza nas do tego, co miaÅ‚o nastÄ…pić niebawem, czyli gÅ‚osu trÄ…b niszczÄ…cych Rzym. ByÅ‚a to cisza przed burzÄ…!
„Z zewnÄ…trz Imperium rzymskie, przez caÅ‚y okres panowania Konstantyna nigdy nie byÅ‚o poważniej zagrożone” (Dzieje Rzymskie, część 3, Ludwik Piotrowicz, strona 193).
„Energiczni cesarze, sprawujÄ…cy wÅ‚adzÄ™ po Dioklecjanie, byli jeszcze w stanie przez czas jakiÅ› sprawować wÅ‚adzÄ™ nad caÅ‚oÅ›ciÄ… Imperium. Wprowadzenie w okresie dominatu silnej wÅ‚adzy centralnej, usprawnianie systemu administracji paÅ„stwa zdoÅ‚aÅ‚o na pewien czas przywrócić wzglÄ™dny spokój wewnÄ…trz paÅ„stwa i umocnić nadwyrężony autorytet Rzymu na zewnÄ…trz. Dopiero po Å›mierci Teodozjusza, od roku 395, podziaÅ‚ na część wschodniÄ… i zachodniÄ… utrzymaÅ‚ siÄ™ na staÅ‚e i odtÄ…d losy obu cesarstw toczyÅ‚y siÄ™ odmiennymi kolejami.” (Historia starożytna „Kryzys i upadek cesarstwa rzymskiego”).
Modlitwy świętych.
Jehoszua Chrystus byÅ‚ Tym, który najpierw „siebie samego wydaÅ‚ za nas, jako dar i ofiarÄ™ Bogu ku miÅ‚ej wonnoÅ›ci” (Efezjan 5:2). Wiara w Niego oraz nabranie Jego wiary, umożliwia nam dostÄ™p do Ojca: „Przez niego, wiÄ™c nieustannie skÅ‚adajmy Bogu ofiarÄ™ pochwalnÄ…, to jest owoc warg, które wyznajÄ… jego imiÄ™” (Hebrajczyków 13:15). OdtÄ…d, jako odkupione dzieci Boże w Jego Imieniu wznosimy swe rÄ™ce iwoÅ‚amy do Boga.
„Niech wznosi siÄ™ ku tobie modlitwa moja jak kadzidÅ‚o, A podniesienie rÄ…k moich jak ofiara wieczorna!” (Psalm 141:2).
Nie zostaÅ‚o napisane, jaka byÅ‚a treść modlitw dzieci Bożych z tamtego okresu, ale byÅ‚y wÅ›ród nich zapewne skargi na krzywdÄ™ i przeÅ›ladowania, podobnie jak to miaÅ‚o miejsce w okresie „piÄ…tej pieczÄ™ci”(Objawienie 6:10), gdyż jak pamiÄ™tamy, 28 lutego 380 roku zostaÅ‚ wydany pierwszy Edykt Teodozjusza: „My trzej cesarze chcemy, aby nasi poddani trzymali siÄ™ niezachwianie tej religii, której Å›w. Piotr nauczaÅ‚ Rzymian, która zostaÅ‚a wiernie zachowywana przez tradycje, i która jest obecnie nauczana przez arcykapÅ‚ana Damasusa z Rzymu, i Piotra, biskupa z Aleksandrii, męża Apostolskiej Å›wiÄ™tobliwoÅ›ci, zgodnie z ustanowieniem ApostoÅ‚ów, i naukÄ… Ewangelii. Wierzmy w jedno Bóstwo Ojca, Syna i Ducha ÅšwiÄ™tego, o jednakim majestacie w ÅšwiÄ™tej Trójcy. Rozkazujemy, aby zwolennicy tej wiary zostali nazwani Katolickimi ChrzeÅ›cijanami, piÄ™tnujemy wszystkich naÅ›ladujÄ…cych bezsensownie inne religie podÅ‚ym imieniem "heretycy" i nie pozwalamy, aby ich niekonwencjonalne zgromadzanie siÄ™ nosiÅ‚o imiÄ™ koÅ›cioÅ‚a. Oprócz potÄ™pienia przez boski sÄ…d, muszÄ… siÄ™ liczyć z ciężkÄ… karÄ…, którÄ… nasz autorytet, prowadzony niebiaÅ„skÄ… mÄ…droÅ›ciÄ…, stosownie obmyÅ›li, aby jÄ… odpowiednio naÅ‚ożyć...".
„Teodozjusz edyktem z 380 roku, wkrótce po objÄ™ciu wÅ‚adzy, ogÅ‚osiÅ‚ religiÄ™ katolickÄ…, tak tu po raz pierwszy oficjalnie nazwanÄ… za jedynie prawdziwÄ… i dopuszczalnÄ… w paÅ„stwie, piÄ™tnujÄ…c równoczeÅ›nie jej przeciwników, jako heretyków, gÅ‚upców i szaleÅ„ców”. (Dzieje Rzymskie, część 3, Ludwik Piotrowicz, strona 209).
MocÄ… tej ustawy „herezja” staÅ‚a siÄ™ przestÄ™pstwem Å›ciganym przez paÅ„stwo. Prawdziwi chrzeÅ›cijanie znowu musieli obawiać siÄ™ o życie. W 385 roku po raz pierwszy katoliccy biskupi polecili Å›ciąć chrzeÅ›cijan z powodów wyznaniowych. MiaÅ‚o to miejsce w Trewirze. WÅ›ród ich modlitw byÅ‚y zapewne również proÅ›by, aby Bóg wyszedÅ‚ z ukrycia, i poÅ‚ożyÅ‚ także kres znieważaniu JegoÅ›wiÄ™tego Imienia, z którego zrobiono bożka w „trójcy”, którego czci siÄ™ poprzez obrazy i posÄ…gi... „Na skutek nowotestamentowego odstÄ™pstwa chrzeÅ›cijaÅ„stwa od SÅ‚owa Bożego i Ewangelii Jezusa Chrystusa, nastaÅ‚ okres ciemnoÅ›ci duchowej,w której KoÅ›cióÅ‚ pogrążaÅ‚ siÄ™ od czasów Konstantyna. To odstÄ™pstwo zostaÅ‚o spowodowane przez pogaÅ„skÄ… filozofiÄ™, która przeniknęła do KoÅ›cioÅ‚a i wyrzÄ…dziÅ‚a niewiarygodne spustoszenia i szkody. (A. Mosheim, „Historia KoÅ›cioÅ‚a”).
„Ofiaruj Bogu dziÄ™kczynienie I speÅ‚nij Najwyższemu Å›luby swoje! (15) I wzywaj mnie w dniu niedoli, WybawiÄ™ ciÄ™, a ty mnie uwielbisz!” (Psalm 50:14). I oto Bóg odpowiada - po ofiarowaniu wonnoÅ›ci i modlitw Å›wiÄ™tych, „anioÅ‚”zrzuca na ziemiÄ™ kadzielnicÄ™ peÅ‚nÄ… rozżarzonych wÄ™gli – anioÅ‚owie z siedmioma trÄ…bami sposobiÄ… siÄ™ do zatrÄ…bienia.
Upadek Rzymu byÅ‚ przewidziany już za panowania Konstantyna Wielkiego. To on pierwszy zadaÅ‚ cios panujÄ…cemu na Zachodzie cesarzowi Maksencjuszowi, co zapoczÄ…tkowaÅ‚o lawinÄ™ zdarzeÅ„, w wyniku, których upadÅ‚a Zachodnia część Imperium. RównoczeÅ›nie z politycznÄ… klÄ™skÄ… Rzymu spadajÄ… ciosy na odstÄ™pcze już wówczas chrzeÅ›cijaÅ„stwo – w latach 395-476 przeżywa ono krwawe najazdy Gotów, Wandalów, Hunów i Herulów, Ostrogotów i Alanów.
7 TrÄ…b.
Instrumenty te byÅ‚y znane i używane w Izraelu. SÅ‚użyÅ‚y m.in. „do zwoÅ‚ywania zboru i do zwijania obozu” (4 Mojżesza 10:1-9), zapowiadaÅ‚y uroczyste Å›wiÄ™ta i zgromadzenia Izraela (3 Mojżesza 23:24, 25:9).
TrÄ…by – i jest to rzecz istotna w naszym rozważaniu – byÅ‚y także używane do ostrzegania przed grożącym skÄ…dkolwiek niebezpieczeÅ„stwem i sygnaÅ‚em do bitwy: „A gdyby trÄ…ba wydaÅ‚a gÅ‚os niewyraźny, któż by siÄ™ gotowaÅ‚ do boju?” (1 Koryntian 14:8).
W zwiÄ…zku z tym u proroka Ezechiela czytamy: „Synu czÅ‚owieczy, przemów do swoich rodaków i powiedz im: Gdy sprowadzam na jakiÅ› kraj miecz, a lud tego kraju wybiera jednego męża spoÅ›ród siebie i ustanawia go swoim stróżem, (3) a ten, widzÄ…c, że miecz spada na kraj, zatrÄ…bi na rogu i ostrzeże lud, (4) i ktoÅ› usÅ‚yszy wyraźnie gÅ‚os trÄ…by, lecz nie przyjmie przestrogi, i miecz spada i porywa go, to krew spada na jego wÅ‚asnÄ… gÅ‚owÄ™. (5) GÅ‚os trÄ…by usÅ‚yszaÅ‚, ale nie przyjÄ…Å‚ przestrogi, dlatego jego krew spadnie na niego samego, lecz ten, który przestrzega, uratuje swojÄ… duszÄ™.”(Ezechiela 33:2-5).
U proroka Amosa również: „RzucÄ™ ogieÅ„ na Moab, aby strawiÅ‚ paÅ‚ace Kerijjot. I zginie Moab we wrzawie, wÅ›ród zgieÅ‚ku przy gÅ‚osie trÄ…by.” (Amosa 2:2).
U proroka Jeremiasza, jak wyżej: „O, jak mi smutno, jak mi smutno! WijÄ™ siÄ™ z bólu. O, Å›ciany serca mego! Moje serce jest zaniepokojone, nie mogÄ™ milczeć, bo gÅ‚os trÄ…by sÅ‚yszysz, moja duszo, zgieÅ‚k wojenny! (20) KlÄ™ska nastÄ™puje po klÄ™sce; caÅ‚y kraj jest spustoszony; znienacka zostaÅ‚y zniszczone moje namioty, w mgnieniu oka moje zasÅ‚ony. (21) Jak dÅ‚ugo mam patrzeć na chorÄ…giew, sÅ‚yszeć gÅ‚os trÄ…by?” (Jeremiasza 4:19-21).
„Siedmiu kapÅ‚anów nieść bÄ™dzie przed SkrzyniÄ… siedem trÄ…b z baranich rogów. W siódmym dniu zaÅ› obejdziecie miasto siedem razy, a kapÅ‚ani bÄ™dÄ… trÄ…bić na baranich rogach. (5) A gdy bÄ™dÄ… przeciÄ…gle trÄ…bić na baranich rogach i wy usÅ‚yszycie gÅ‚os trÄ…b, niech caÅ‚y lud wzniesie gÅ‚oÅ›ny okrzyk bojowy. Wtedy mur miasta rozpadnie siÄ™ w miejscu, a lud wkroczy do niego, każdy prosto przed siebie.” (Jozuego 6:4-5).
„Oto Ja wystÄ…piÄ™ przeciwko tobie, góro zniszczenia - mówi Pan - która zniszczyÅ‚aÅ› caÅ‚Ä… ziemiÄ™; i wyciÄ…gnÄ™ mojÄ… rÄ™kÄ™ przeciwko tobie, i strÄ…cÄ™ ciÄ™ ze skaÅ‚, i zamieniÄ™ ciÄ™ w górÄ™ pÅ‚onÄ…cÄ…. (27) PodnieÅ›cie sztandar na ziemi, zadmijcie na rogu miÄ™dzy narodami, wyznaczcie przeciwko niemu narody, wezwijcie przeciwko niemu królestwa Ararat, Minni i Aszkenaz, wyznaczcie przeciwko niemu dowódcÄ™! Sprowadźcie rumaki jak wÅ‚ochatÄ… szaraÅ„czÄ™” (Jeremiasza 51:25-27).
„Zadmijcie na rogu”, „wyznaczcie przeciw niemu narody” - podobnie jak Bóg postÄ…piÅ‚ z Jerychem oraz ze starożytnÄ… potÄ™gÄ… Å›wiatowÄ… Babilonem, tak samo postÄ…piÅ‚ z potÄ™gÄ…, którÄ… byÅ‚ Rzym. Te same wydarzenia i klÄ™ski sÄ… opisane w ksiÄ™dze Objawienia, kiedy to przy gÅ‚osie trÄ…b ginie Imperium rzymskie…
„Najazdy plemion barbarzyÅ„skich dokonujÄ…ce siÄ™ w zwiÄ…zku z tzw. wielkÄ… wÄ™drówkÄ… ludów. OkoÅ‚o 375 r. zaczÄ…Å‚ siÄ™ na terenach Europy wielki ruch różnych plemion wywoÅ‚any najazdem z gÅ‚Ä™bi Azji koczowniczych plemion mongolskich zwanych Hunnami. ZdążajÄ…c systematycznie na zachód spychali oni plemiona barbarzyÅ„skie, które szukać bÄ™dÄ… ziem do osiedlenia siÄ™ na terenie Imperium Rzymskiego. Kolejni cesarze potężniejÄ…cej z każdym rokiem nawale nie byli w stanie skutecznie siÄ™ przeciwstawić. PrzekonaÅ‚a o tym dobitnie rozegrana w 378 r. bitwa pod Adrianopolem, w trakcie, której zgromiona zostaÅ‚a przez Wizygotów rzymska armia. Po tej klÄ™sce, która przyprawiÅ‚a o Å›mierć samego cesarza, siÅ‚y militarne paÅ„stwa rzymskiego nigdy nie zdoÅ‚aÅ‚y siÄ™ już w peÅ‚ni odrodzić. Kolejne lata obfitujÄ…, zatem w militarne klÄ™ski. W 410 r. Wizygoci zdobyli i zÅ‚upili Rzym. W 451 r. Rzymianie ponieÅ›li z rÄ…k Hunnów ciężkÄ… porażkÄ™ na terenie Galii. W 455 r. Rzym zostaje ponownie zdobyty i zniszczony, tym razem przez Wandalów. Niemożność obrony granic imperium, a co za tym idzie poÅ‚ożenia skutecznej tamy ruchom migracyjnym plemion barbarzyÅ„skich powodowaÅ‚a, że w V wieku cesarstwo rzymskie na zachodzie zaczęło siÄ™ rozpadać na poszczególnepaÅ„stwa okupowane przez barbarzyÅ„ców.TradycyjnÄ… datÄ… oznaczajÄ…cÄ… kres istnienia cesarstwa rzymskiego na zachodzie jest rok 476, kiedy jeden z wodzów barbarzyÅ„skich – Odoaker pozbawiÅ‚ wÅ‚adzy cesarza Romulusa Augustulusa.”. (Historia starożytna „Kryzys i upadek cesarstwa rzymskiego”).
„uważajcie na gÅ‚os trÄ…by! Lecz oni odpowiedzieli: Nie bÄ™dziemy uważali. (18) Dlatego sÅ‚uchajcie, narody, i uważajcie, pasterze ich trzód! (22) Tak mówi Pan: Oto nadchodzi lud z ziemi póÅ‚nocnej i wielki naród rusza z kraÅ„ców ziemi.” (Jeremiasza 6:17-18, 22).
Obszar, na którym grzmiaÅ‚y trÄ…by.
W 395 roku nastąpiło podzielenie cesarstawa na: - Zachodnią (Honoriusz), - Wschodnią (Arkadiusz).
„Czwarte królestwo bÄ™dzie mocne jak żelazo, bo żelazo wszystko kruszy i Å‚amie; i jak żelazo, które kruszy, tak i ono wszystko skruszy i zdruzgocze.(41) A że widziaÅ‚eÅ› nogi i palce po części z gliny, a po części z żelaza, znaczy, że królestwo bÄ™dzie rozdzielone, lecz bÄ™dzie miaÅ‚o coÅ› z trwaÅ‚oÅ›ci żelaza, jak widziaÅ‚eÅ› żelazo zmieszane z ziemiÄ… gliniastÄ….” (Daniela 2:41).
PowtarzajÄ…ce siÄ™ wyrażenie „trzecia część” lub „jedna trzecia” ma zwiÄ…zek z trójetapowym rozpadem Imperium rzymskiego: 1. Część zachodnia wraz z Rzymem padÅ‚a pod naporem wojsk Ottokara w 476 roku - pierwsze cztery trÄ…by.
2. Części azjatyckie i afrykańskie zostały podbite przez Arabskich Mahometan w VII wieku - piąta trąba.
3. Cesarstwo Wschodnie, które oddzieliÅ‚o siÄ™ od Rzymu w 395 roku zostaÅ‚o podbite przez Tureckich Mahometan w 1453 roku - szósta trÄ…ba.
Za każdym razem byÅ‚ to obszar stanowiÄ…cy pewnÄ… część pierwotnego obszaru Cesarstwa Rzymskiego. Trzeba też dodać, że zgodnie z ówczesnym podziaÅ‚em Imperium, można byÅ‚o rozróżnić:
1. Zachodnią część, z Rzymem, jako jego centrum.
2. RdzeÅ„ greckiego Å›wiata, obejmujÄ…cy baÅ‚kaÅ„ski póÅ‚wysep i AzjÄ™ MniejszÄ…, z Konstantynopolem, jako jego centrum.
3. Orientalna część, obejmująca Syrię, Palestynę i Egipt, z Aleksandrią, jako jego centrum.
Pierwsza trÄ…ba.
„I zatrÄ…biÅ‚ pierwszy. I powstaÅ‚ grad i ogieÅ„ przemieszane z krwiÄ…, i zostaÅ‚y rzucone na ziemiÄ™; i spÅ‚onęła jedna trzecia ziemi, spÅ‚onęła też jedna trzecia drzew, i spÅ‚onęła wszystka zielona trawa” (8:7).
Ziemia - czyli pewien obszar (zgodnie z wizjÄ… Daniela, dotyczÄ…cÄ… potÄ™g Å›wiatowych - ostatniÄ… miaÅ‚ być Rzym, który też owego czasu zajmowaÅ‚ 1/4 znanego wówczas Å›wiata).
Drzewa i trawa symbolizuje tu miasta i ludzi: „Przez usta swoich posÅ‚aÅ„ców bluźniÅ‚eÅ› Panu i mówiÅ‚eÅ›: Z mnóstwem moich rydwanów DotarÅ‚em na najwyższe góry, do kraÅ„ców Libanu I Å›ciÄ…Å‚em rosÅ‚e jego cedry, wyborowe jego cyprysy, WstÄ…piÅ‚em na najwyższy jego szczyt, do najgÄ™stszego lasu. (24) Ja kazaÅ‚em kopać i piÅ‚em cudze wody, Ja też wysuszÄ™ stÄ…paniem moich stóp wszystkie strumienie Egiptu. (25) Czy nie sÅ‚yszaÅ‚eÅ› od dawna, że to Ja uczyniÅ‚em, Od pradawnych czasów to ustanowiÅ‚em, Co teraz do skutku doprowadziÅ‚em, Å»e ty zamieniasz w kupy gruzów miasta warowne, (26) MieszkaÅ„cy ich zaÅ›, bezsilni, strwożyli siÄ™ i zmieszali, Stali siÄ™ jak zioÅ‚a polne, jak Å›wieża ruÅ„, Jak trawa na dachach, spalona, zanim wyroÅ›nie.” (2 Królewska 19:23-26).
„Trawa usycha, kwiat wiÄ™dnie, gdy wiatr Pana powieje naÅ„. ZaprawdÄ™: Ludzie sÄ… trawÄ…!” (Izajasza 40:7).
„Gdyż wszelkie ciaÅ‚o jest jak trawa, a wszelka chwaÅ‚a jego jak kwiat trawy. UschÅ‚a trawa, i kwiat opadÅ‚” (1 Piotra 1:24).
„Moje serce krzyczy nad Moabem, jego uchodźcy mknÄ… aż do Soar, do Szeliszijja Eglat. Tak! DrogÄ… wzwyż na Luchit idÄ… z pÅ‚aczem.Tak! W drodze na Choronaim podnoszÄ… krzyk nad zagÅ‚adÄ…. (6) Tak! Wody Nimrim pustoszejÄ…. Tak! UschÅ‚a trawa, znikÅ‚y zioÅ‚a, nie ma zieleni.” (Izajasza 15:5-6).
Grad w Izajasza 28:17 niszczy schronienie zÅ‚a: „I uczyniÄ… prawo miarÄ…, a sprawiedliwość wagÄ…. Lecz schronienie kÅ‚amstwa zmiecie grad, a kryjówkÄ™ zalejÄ… wody”.
W Ezechiela 13:11, 13, 15-16, grad symbolizuje zniszczenie efektu pracy faÅ‚szywych proroków.
Grad i OgieÅ„ najtrafniej porównujÄ…c,niszczy potÄ™gÄ™ AsyryjskÄ…: „I odezwie siÄ™ Pan swoim potężnym gÅ‚osem, i ukaże ciosy swojego ramienia w zapalczywoÅ›ci gniewu i w pÅ‚omieniu pożerajÄ…cego ognia, wÅ›ród burzy i ulewy, i ciężkiego gradu. (31) Bo gÅ‚osem Pana przerazi siÄ™ Asyria, gdy On rózgÄ… uderzy.” (Izajasza 30:30-31).
OgieÅ„ symbolizuje gniew Boży: „Nuże, wy wszyscy, którzy przechodzicie drogÄ…, spójrzcie i patrzcie: Czy jest ból równy mojemu bólowi, który mnie zadano, którym dotknÄ…Å‚ mnie Pan w dniu zapalczywoÅ›ci swojego gniewu? (13) Z wysoka zesÅ‚aÅ‚ ogieÅ„ do moich koÅ›ci i on przeniknÄ…Å‚ je, rozciÄ…gnÄ…Å‚ sieć na moje nogi, zawróciÅ‚ mnie; spustoszyÅ‚ mnie, uczyniÅ‚ na zawsze chorym.” (Treny 1:12-13).
Wreszcie „grad i wÄ™gle ogniste” w Pslamie 18, użyte sÄ… w kontekÅ›cie karania wrogów ludu Bożego: „Z blasku przed nim wystÄ™powaÅ‚y obÅ‚oki jego, Grad i wÄ™gle ogniste. (14) I zagrzmiaÅ‚ Pan na niebiosach, A Najwyższy wydaÅ‚ gÅ‚os swój... grad i wÄ™gle ogniste.(18) WyratowaÅ‚ miÄ™ od potężnego nieprzyjaciela I od nienawidzÄ…cych mnie, bo byli mocniejsi ode mnie” (Psalm 18:13-14, 18).
Również na Egipt spada grad zmieszany z ogniem (2 Mojżesza 9:24), plewy zostajÄ… spalone ogniem (Mateusza 3:12), nasz Bóg jest Ogniem TrawiÄ…cym (Hebrajczyków 12:29).
„I zatrÄ…biÅ‚ pierwszy”. W ksiÄ™dze Objawienia 8:7 opisane zostaÅ‚o wielkie spustoszenie, jakie nawiedziÅ‚o wielki obszar Imperium Rzymu na skutek najazdów zachodnich Gotów (Wizygoci) pod dowództwem Alaryka, a nastÄ™pnie póÅ‚nocnych plemion germaÅ„skich (Ostrogotów, Wandalów, Germanów) dowodzonych przez krwawego Radagejza.
Rzym, stolica potężnego i dumnego paÅ„stwa, staÅ‚ siÄ™ po raz pierwszy od ponad 600 lat Å‚upem barbarzyÅ„ców i pastwÄ… pÅ‚omieni. „Nagle, o póÅ‚nocy, przeraźliwy gÅ‚os gotyckich trÄ…b zbudziÅ‚ zniewieÅ›ciaÅ‚ych Rzymian ze snu. Miasto opanowaÅ‚ strach. Po kilku dniach bogata stolica Å›wiata staÅ‚a siÄ™ miastem żebraków. Zrabowano kosztownoÅ›ci, z domów buchaÅ‚y kÅ‚Ä™by dymu i pÅ‚omienie ognia, a gotyccy wojownicy dumnie paradowali po mieÅ›cie nawieszawszy na sobie rozmaite ozdoby i damskÄ… biżuteriÄ™. Niewiasty i panny pogwaÅ‚cono, mężowie i bracia leżeli pozabijani na ulicach, a ci, którym udaÅ‚o siÄ™ przeżyć, bÅ‚Ä…kali siÄ™ po kraju jak żebracy. WyglÄ…daÅ‚o to tak, jakby Rzym w tych dniach odbieraÅ‚ pomstÄ™ za niezliczone okrucieÅ„stwa, jakich siÄ™ dopuszczaÅ‚ przez caÅ‚e stulecia nad narodami, na skutek swej tyranii i żądzy ziemi…”(Spener, „Historia Åšwiatowa”, tom III, strona 48).
To Alaryk był tym nieszczęściem, gdy spadł na Rzym niby jastrząb, pustosząc Bałkany i Italię, obszar stanowiący 1/3 obszaru Cesarstwa Rzymskiego.
Wydarzenie to szeroko opisaÅ‚ angielski historyk Gibbon: „… W roku 408 wyruszyÅ‚ Alaryk ponownie do Italii i rozbiÅ‚ swój obóz pod murami Rzymu. W okresie 619 lat siedziba paÅ„stwa nigdy nie zostaÅ‚a naruszona przez nieprzyjaciela. Lecz teraz tysiÄ…ce mieszkaÅ„ców Rzymu umarÅ‚o w swoich domach lub na ulicy, wskutek braku żywnoÅ›ci. Odór wydobywajÄ…cy siÄ™ z dużej iloÅ›ci rozkÅ‚adajÄ…cych siÄ™ ciaÅ‚ niepogrzebanych trupów, zarażaÅ‚ powietrze w caÅ‚ym mieÅ›cie. […] O póÅ‚nocy otworzono cichaczem bramÄ™ SalaryjskÄ… i przeraźliwy szczÄ™k broni i gÅ‚os gotyckich trÄ…b zbudziÅ‚ Å›piÄ…cych mieszkaÅ„ców. 1163 lat po zaÅ‚ożeniu Rzymu, cesarskie miasto, które podbiÅ‚o i zcywilizowaÅ‚o tak znacznÄ… część rodzaju ludzkiego, zostaÅ‚o wydane nieokieÅ‚znanej wÅ›ciekÅ‚oÅ›ci Germanów i Scytów (24 sierpieÅ„ 410 roku). […] Na skutek udrÄ™czeÅ„, jakie spadÅ‚y na Rzym i ItaliÄ™, rozpierzchli siÄ™ jej mieszkaÅ„cy po najdalszych zakÄ…tkach i pustkowiach, szukajÄ…c schronienia.” (RozdziaÅ‚ XXXIII).
„Alaryk ruszyÅ‚ jesieniÄ… 408 roku na Rzym. WygÅ‚odzone skutkiem oblężenia miasto, które wówczas po raz pierwszy od czasu najazdu Gallów widziaÅ‚o pod swymi murami barbarzyÅ„ców, aby siÄ™ uchronić przed zajÄ™ciem, zÅ‚ożyÅ‚o najeźdźcom olbrzymi okup.Alaryk powtórzyÅ‚ to z koÅ„cem 409 roku. Po raz trzeci rzuciÅ‚ siÄ™ na Rzym, który po krótkim oblężeniu skutkiem braku Å›rodków żywnoÅ›ci musiaÅ‚ siÄ™ poddać barbarzyÅ„com 24 sierpnia 410 roku. W caÅ‚ym ówczesnym Å›wiecie fakt ten wywarÅ‚ wstrzÄ…sajÄ…ce wrażenie. Sfery pogaÅ„skie dopatrywaÅ‚y siÄ™ w tym kary bogów za odstÄ™pstwo od wiary przodków” (Dzieje Rzymskie, część 3, Ludwik Piotrowicz, strona 218).
Wydarzenia te i caÅ‚Ä… tragediÄ™ już wspóÅ‚czeÅ›ni rozumieli i przyjmowali, jako karÄ™ zesÅ‚anÄ… przez Boga. Dla przykÅ‚adu Hieronim, ówczesny wielki autorytet koÅ›cielny, pisaÅ‚: „Od dwudziestu lat i wiÄ™cej, leje siÄ™ codziennie rzymska krew na przestrzeni miÄ™dzyKonstantynopolem a Alpami Julijskimi. Przez ScyliÄ™, TracjÄ™, MacedoniÄ™, DardaniÄ™, DacjÄ™, AchajÄ™, Epir, DalmacjÄ™ i caÅ‚Ä… PanoniÄ™ przeciÄ…gajÄ… hordy Gotów, Sarmatów, Kwadów, Alanów, Hunów,Wandalów, pustoszÄ…c i plÄ…drujÄ…c. Ileż to zacnych niewiast i Bogu poÅ›wiÄ™conych panien, i to ze szlacheckich i wysokich rodów, staÅ‚o siÄ™ igraszkÄ… tych dzikich bestyj. Biskupów pobrano do niewoli, kapÅ‚anów pomordowano, koÅ›cioÅ‚y zburzono, oÅ‚tarze zamieniono na żłoby koÅ„skie, a koÅ›ci mÄ™czenników powyrzucano z grobów. WszÄ™dzie smutek i narzekanie, i obraz okrutnej Å›mierci. […] Wali siÄ™ rzymski okrÄ…g Å›wiata, a jednak nie chcemy ugiąć naszych dumnych karków. […]Już od dÅ‚uższego czasu odczuwamy gniew Boży na sobie, a jednak nie staramy siÄ™ Go ubÅ‚agać. Nasze grzechy przydajÄ… siÅ‚y barbarzyÅ„com, a nasze wystÄ™pki sÄ… powodem klÄ™sk wojsk rzymskich, a jak gdyby nie byÅ‚o dość, przyÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ jeszcze wewnÄ™trzne walki domowe, które sÄ… gorsze od miecza nieprzyjacielskiego. Nieszczęśliwi byli Izraelici, w porównaniu, z którymi Nabuchodonozor zostaÅ‚ nazwany sÅ‚ugÄ… Bożym; nieszczęśliwi jesteÅ›my i my, którzyÅ›my Å›ciÄ…gnÄ™li na siebie niezadowolenie Boże, tak, iż gniew Jego szaleje przeciwko nam, w postaci rozjuszonych barbarzyÅ„ców.” („DoHeliodora”, rozdziaÅ‚ XVI i XVII).
Niestety, biadajÄ…c i narzekajÄ…c na sÄ…dy Boże, oficjalny koÅ›cióÅ‚ nie zmieniÅ‚ swego stanowiska w sprawach najważniejszych, nadal szerzyÅ‚o siÄ™ baÅ‚wochwalstwo – zmieniÅ‚y siÄ™ jedynie imiona czczonych bożków. Nadal celebrowali pogaÅ„skie Å›wiÄ™ta, tyle, że pod chrzeÅ›cijaÅ„skimi nazwami, i dalej kÅ‚aniali siÄ™ obrazom, posÄ…gom i bożkom o imionach Å›wiÄ™tych. KoÅ›cióÅ‚ w drodze synkretyzmu przyjmowaÅ‚ kolejne pogaÅ„skie wierzenia, praktyki i bóstwa, oddajÄ…c im boskÄ… cześć. To przecież już w omawianym okresie wprowadzono wiele zmian w nauce chrzeÅ›cijaÅ„skiej: - wprowadzono dogmat trójcy, - ustanowiono modlitwy za umarÅ‚ych, - zmieniono przykazania, - wprowadzono Å›wiÄ™cenie niedzieli, - ustalono dogmat o oddawaniu czci anioÅ‚om, - wprowadzono mszÄ™ („ofiara bezkrwawa”), - w miejsce kultu bogini Diany wprowadzono kult „Bogurodzicy” (theotokos), itp. itd.
KoÅ›cióÅ‚ ten, z chrzeÅ›cijaÅ„skiego stajÄ…c siÄ™ powszechnym (katolickim), przeÅ›ladowaÅ‚ tych, którzy pozostali wierni Bożej Prawdzie objawionej w PiÅ›mie ÅšwiÄ™tym. Żądza wÅ‚adzy i zachÅ‚anność hierarchów oraz duchowy kompromis uczyniÅ‚y z oficjalnego chrzeÅ›cijaÅ„stwa religiÄ™ pogaÅ„skÄ…. Przyznaje to nawet niejaki kardynaÅ‚ J.H.Newman, piszÄ…c: „(…) Å›wiÄ…tynie, kadzidÅ‚o, Å›wiece, ofiary, woda Å›wiÄ™cona, Å›wiÄ™ta, procesje, bÅ‚ogosÅ‚awienie pól, szaty kapÅ‚aÅ„skie, habity, rzeźby i obrazy majÄ… pogaÅ„skie korzenie”.
1 TRÄ„BA (WIZYGOCI Z ALARYKIEM 408-410)
Paweł Krause Zobacz ciąg dalszy w CZĘŚCI 2 Rozdziału 8
|