|
RozdziaÅ‚ 4Â
„Potem widziaÅ‚em, a oto drzwi byÅ‚y otwarte w niebie, i gÅ‚os poprzedni, który sÅ‚yszaÅ‚em, jakby gÅ‚os trÄ…by rozmawiajÄ…cej ze mnÄ…, rzekÅ‚: WstÄ…p tutaj, a pokażę ci, co siÄ™ ma stać potem. (2) I zaraz popadÅ‚em w zachwycenie. A oto tron staÅ‚ w niebie, na tronie zaÅ› siedziaÅ‚ ktoÅ›; (3) a Ten, który na nim siedziaÅ‚, podobny byÅ‚ z wyglÄ…du do kamienia jaspisowego i karneolowego, a wokoÅ‚o tronu tÄ™cza, podobna z wyglÄ…du do szmaragdu. (4) A wokoÅ‚o tronu dwadzieÅ›cia cztery trony, a na tych tronach siedzÄ…cych dwudziestu czterech starców, odzianych w biaÅ‚e szaty, a na gÅ‚owach ich zÅ‚ote korony. (5) A z tronu wychodziÅ‚y bÅ‚yskawice i gÅ‚osy, i grzmoty; przed tronem zaÅ› pÅ‚onęło siedem ognistych pochodni; jest to siedem duchów Bożych. (6) Przed tronem także jakby morze szkliste podobne do krysztaÅ‚u; a w poÅ›rodku, wokoÅ‚o tronu cztery postacie peÅ‚ne oczu z przodu i z tyÅ‚u. (7) Postać pierwsza podobna byÅ‚a do lwa, postać druga podobna byÅ‚a do cielca, postać trzecia miaÅ‚a twarz jakby czÅ‚owieczÄ…, a postać czwarta podobna byÅ‚a do orÅ‚a w locie. (8) A każda z tych czterech postaci miaÅ‚a po sześć skrzydeÅ‚, a wokoÅ‚o i wewnÄ…trz byÅ‚y peÅ‚ne oczu; i nie odpoczywajÄ…c ani w dzieÅ„, ani w nocy Å›piewaÅ‚y: ÅšwiÄ™ty, Å›wiÄ™ty, Å›wiÄ™ty jest Pan, Bóg WszechmogÄ…cy, który byÅ‚ i który jest, i który ma przyjść. (9) A gdy postacie oddadzÄ… chwaÅ‚Ä™ i cześć, i zÅ‚ożą dziÄ™kczynienie temu, który siedzi na tronie, który żyje na wieki wieków, (10) upada dwudziestu czterech starców przed tym, który siedzi na tronie, i oddaje pokÅ‚on temu, który żyje na wieki wieków i skÅ‚ada korony swoje przed tronem, mówiÄ…c: (11) Godzien jesteÅ›, Panie i Boże nasz, przyjąć chwaÅ‚Ä™ i cześć, i moc, ponieważ Ty stworzyÅ‚eÅ› wszystko, i z woli twojej zostaÅ‚o stworzone, i zaistniaÅ‚o.” (Objawienie 4:1-11).Â
Przypomnijmy sobie teraz sÅ‚owa z pierwszego rozdziaÅ‚u dziewiÄ™tnastego wersetu ksiÄ™gi Objawienia: „Napisz wiÄ™c, co widziaÅ‚eÅ› i co jest, i co siÄ™ stanie potem”.
W czwartym i piÄ…tym rozdziale ksiÄ™gi Objawienia, zobrazowana zostaÅ‚a sÅ‚użba starotestamentowa symbolizujÄ…ca zbawcze dzieÅ‚o Jehoszua Chrystusa, które jest tutaj także zobrazowane w 5 rozdziale.Â
Nie można przyjmować, że wizja Postaci siedzÄ…cej na Tronie jest rzeczywistym widzeniem Boga, gdyż „Boga nikt nigdy nie widziaÅ‚…” (Jana 1:18; por. 1 Tymoteusza 1:17; 6:16). Jest to scena symboliczna, jak symboliczne sÄ… pozostaÅ‚e postacie.  Â
24 Starców.
Najpierw rozdziaÅ‚ czwarty przedstawia rzeczywistość starotestamentowÄ…, kiedy Bóg (Postać siedzÄ…ca na Niebieskim Tronie – wersety 2 i 3) przyjmowaÅ‚ chwaÅ‚Ä™ od kapÅ‚anów peÅ‚niÄ…cych sÅ‚użbÄ™ w Przybytku, a poprzez nich od caÅ‚ego Zgromadzenia Izraelskiego. „A wokoÅ‚o tronu dwadzieÅ›cia cztery trony, a na tych tronach siedzÄ…cych dwudziestu czterech starców”.Â
W Izraelu było tak wielu kapłanów, że nie mogli oni wszyscy jednocześnie służyć w świątyni i dlatego byli podzieleni na dwadzieścia cztery zmiany (1 Kronik 24:7-18). Każda z tych zmian posiadała swego przewodniczącego, znanego jako starszego z kapłanów. Starcy przynosili modlitwy wiernych Bogu (Objawienie 5:8), a to należy do działalności kapłańskiej. Podobnie i lewici byli podzieleni na dwadzieścia cztery zmiany, by wykonywać pracę w świątyni i chwalić Boga na harfach, psałterionach i cymbałach (1 Kronik 25:6-31)  - starcy także posiadali swoje harfy (Objawienie 5:8).
„Starcy”, o których mówiÄ… teksty, to najwyżsi kapÅ‚ani lub przedstawiciele, starsi dwudziestu czterech zmian kapÅ‚aÅ„skich. PodziaÅ‚ kapÅ‚anów na 24 zmiany, zostaÅ‚ opisany w Pierwszej KsiÄ™dze Kronik 24:1-18. „Synów Eleazara i Achimelecha spoÅ›ród synów Itamara podzieliÅ‚ Dawid z pomocÄ… Sadoka na grupy, przydzielajÄ…c im zakres czynnoÅ›ci w obrÄ™bie ich sÅ‚użby; (4) i wtedy okazaÅ‚o siÄ™, że na potomków Eleazara przypada wiÄ™cej naczelników rodów niż na potomków Itamara, wiÄ™c przydzielono naczelnikostwo rodów szesnastu spoÅ›ród potomków Eleazara, a oÅ›miu spoÅ›ród potomków Itamara. (5) PrzydziaÅ‚u dokonano przez los, zarówno tych jak tamtych, gdyż zarówno wÅ›ród potomków Eleazara, jak i wÅ›ród potomków Itamara, byli książęta Å›wiÄ…tyni i książęta Boży.” (1 Kronik 24:3-5).Â
Sugestia, że byli to najwyżsi kapÅ‚ani ma dodatkowe potwierdzenie w tekÅ›cie, mówiÄ…cym o tym, że na czoÅ‚ach dwudziestu czterech Starców byÅ‚y korony (Objawienie 4:4) – jak diadem na gÅ‚owie najwyższego kapÅ‚ana „Zrobisz też diadem ze szczerego zÅ‚ota i wyryjesz na nim jak na pieczÄ™ci napis: PoÅ›wiÄ™cony Panu.” (2 Mojżesza 28:36, 29:6; 3 Mojżesza 8:9).Â
Na kapÅ‚anów wskazujÄ… także biaÅ‚e szaty Starców (3 Mojżesza 8:7, 13; por. 3 Mojżesza 16:3-4; Izajasza 61:10), podobnie jak fakt ofiarowania przez nich Bogu modlitw wiernych (Objawienie 5:8).Â
4 Postacie.
Postacie poza symbolem aniołów - cherubów (Ezechiela 10:14) - tutaj wyobrażajÄ… czasy przed przyjÅ›ciem Baranka - Syna Bożego w ciele, czyli Stary PorzÄ…dek – Starego Przymierza.
Jaki?
Izraelici „i ich synowie stróżowali przy bramach Å›wiÄ…tyni Pana, to jest Namiotu Zgromadzenia; (24) odźwierni byli z czterech stron: ze wschodu, z zachodu, z północy i z poÅ‚udnia. (26) gdyż ci czterej główni odźwierni, którzy byli Lewitami, byli stale na stanowisku, jako postawieni nad komorami i skarbcami Å›wiÄ…tyni Bożej. (27) Nawet w nocy przebywali wokół Å›wiÄ…tyni, gdyż im zlecono stróżowanie, oni też mieli otwierać bramy co poranek (32) SpoÅ›ród Kehatytów, ich braci, mieli niektórzy polecenie ukÅ‚adać w sabat chleby pokÅ‚adne. (33) A to byli Å›piewacy, naczelnicy rodów lewickich, pomieszczeni w komorach przyÅ›wiÄ…tynnych, wolni od innych zajęć, gdyż dniem i nocÄ… byli na stanowiskach...” (1 Kronik 9:23-27, 32-33).  Przypomnijmy sobie, jak przed chwilÄ… czytaliÅ›my, że postacie „nie odpoczywajÄ…c ani w dzieÅ„, ani w nocy Å›piewaÅ‚y: ÅšwiÄ™ty, Å›wiÄ™ty, Å›wiÄ™ty jest Pan, Bóg WszechmogÄ…cy” (4:9).
Ze SÅ‚owa Bożego wiadomo także, że Izraelici zbierali siÄ™ i wÄ™drowali pod swymi chorÄ…gwiami i znakami rodowymi w odpowiedniej kolejnoÅ›ci – po trzy pokolenia pod jednym znakiem. Także, gdy nadchodziÅ‚ DzieÅ„ Pojednania, dwanaÅ›cie pokoleÅ„ ustawiaÅ‚o siÄ™ w czworoboku wokół Przybytku, w którym byÅ‚a obecność - „chwaÅ‚a Boża” - „chwaÅ‚a Pana napeÅ‚niaÅ‚a przybytek” (2 Mojżesza 40:35), dlatego tutaj widzimy „wokoÅ‚o tronu cztery postacie”.
„Synowie izraelscy bÄ™dÄ… stawać obozem, każdy przy swoim sztandarze, przy znakach swoich rodów. Stawać bÄ™dÄ… osobno wokoÅ‚o Namiotu Zgromadzenia.” (4 Mojżesza 2:2).
1. „Postać pierwsza podobna byÅ‚a do lwa”Â
- od strony wschodniej, pod chorÄ…gwiÄ… Judy i znakiem rodowym lwa: „Juda - ciebie bÄ™dÄ… sÅ‚awić bracia twoi, rÄ™ka twoja bÄ™dzie na karku wrogów twoich, tobie kÅ‚aniać siÄ™ bÄ™dÄ… synowie ojca twego. (9) SzczeniÄ™ lwie, Juda; synu mój, z Å‚upu, synu mój, siÄ™ podniosÅ‚eÅ›; czai siÄ™ jak lew i jak lwica, któż go spÅ‚oszy?” (1 Mojżesza 49:8-10), zbieraÅ‚y siÄ™ i wÄ™drowaÅ‚y także pokolenia Issachara i Zabulona: „I przemówiÅ‚ Pan do Mojżesza i Aarona tymi sÅ‚owy: (2) Synowie izraelscy bÄ™dÄ… stawać obozem, każdy przy swoim sztandarze, przy znakach swoich rodów. Stawać bÄ™dÄ… osobno wokoÅ‚o Namiotu Zgromadzenia. (3) Od strony wschodniej stanie obozem pod sztandarem swojego obozu plemiÄ™ Judy wedÅ‚ug swoich zastÄ™pów. Wodzem zaÅ› synów Judy bÄ™dzie Nachszon, syn Amminadaba.(5) Obok niego stanie obozem plemiÄ™ Issachara, wodzem zaÅ› synów Issachara bÄ™dzie Netanel, syn Suara;(7) NastÄ™pnie plemiÄ™ Zebulona, wodzem zaÅ› synów Zebulona bÄ™dzie Eliab, syn Chelona. (9) Wszystkich spisanych w obozie Judy jest sto osiemdziesiÄ…t sześć tysiÄ™cy czterysta wedÅ‚ug ich zastÄ™pów. Ci wyruszać bÄ™dÄ… jako pierwsi.” (4 Mojżeszowa 2:1-3, 5, 7, 9).Â
2. „postać druga podobna byÅ‚a do cielca”Â
- od strony zachodniej, pod chorÄ…gwiÄ… Efraima i znakiem rodowym cielca: „Najcenniejszymi darami ziemi i napeÅ‚nienia jej, I Å‚askÄ… tego, który mieszka w krzaku. Niechaj to zstÄ…pi na gÅ‚owÄ™ Józefa I na ciemiÄ™ wybraÅ„ca poÅ›ród braci jego. (17) Pierworodny cielec jego peÅ‚en jest chwaÅ‚y, Rogami bawoÅ‚u sÄ… rogi jego, Nimi pobodzie ludy wraz z kraÅ„cami ziemi. Takie sÄ… dziesiÄ…tki tysiÄ™cy Efraima, Takie sÄ… tysiÄ…ce Manassesa.” (5 Mojżesza 33:16-17), zgromadzaÅ‚y siÄ™ także pokolenia Manassesa i Benjamina: „Sztandar obozu Efraima stanie od strony zachodniej wedÅ‚ug ich zastÄ™pów. Wodzem zaÅ› synów Efraima bÄ™dzie Eliszama, syn Ammihuda (20) Obok niego plemiÄ™ Manassesa, wodzem zaÅ› synów Manassesa bÄ™dzie Gamliel, syn Pedasura; (22) NastÄ™pnie plemiÄ™ Beniamina, wodzem zaÅ› synów Beniamina bÄ™dzie Abidan, syn Gideoniego; (24) Wszystkich spisanych w obozie Efraima jest sto osiem tysiÄ™cy sto wedÅ‚ug ich zastÄ™pów. Oni wyruszać bÄ™dÄ… jako trzeci.” (4 Mojżesza 2:18,20,22,24).Â
3. „postać trzecia miaÅ‚a twarz jakby czÅ‚owieczÄ…”.Â
- od strony poÅ‚udniowej, pod chorÄ…gwiÄ… Rubena i znakiem rodowym twarzy ludzkiej: „Rubenie, ty jesteÅ› pierworodnym moim, siÅ‚Ä… mojÄ… i pierworodnym mÄ™skiej mocy mojej, pierwszym co do godnoÅ›ci, pierwszym co do potÄ™gi.” (1 Mojżesza 49:3), zgromadzaÅ‚y siÄ™ także pokolenia Symeona i Gada: „Sztandar obozu Rubena stanie od strony poÅ‚udniowej wedÅ‚ug ich zastÄ™pów. Wodzem zaÅ› synów Rubena bÄ™dzie Elisur, syn Szedeura, (12) Obok niego stanie obozem plemiÄ™ Symeona. Wodzem zaÅ› synów Symeona bÄ™dzie Szelumiel, syn Suriszaddaja. (14) NastÄ™pnie plemiÄ™ Gada, wodzem zaÅ› synów Gada bÄ™dzie Eljasaf, syn Reuela. (16) Wszystkich spisanych w obozie Rubena jest sto pięćdziesiÄ…t jeden tysiÄ™cy czterysta pięćdziesiÄ…t wedÅ‚ug ich zastÄ™pów. Oni bÄ™dÄ… wyruszać jako drudzy.” (4 Mojżesza 2:10,12,14).Â
4. „postać czwarta podobna byÅ‚a do orÅ‚a w locie.”Â
- od strony północnej, pod chorÄ…gwiÄ… Dana i znakiem rodowym orÅ‚a latajÄ…cego zgromadzaÅ‚y siÄ™ także pokolenia Asera i Neftalego: „Sztandar obozu Dana stanie od strony północnej wedÅ‚ug ich zastÄ™pów. Wodzem zaÅ› synów Dana bÄ™dzie Achiezer, syn Ammiszaddaja; (27) Obok niego plemiÄ™ Asera. Wodzem zaÅ› synów Asera bÄ™dzie Pagiel, syn Ochrana;(29) NastÄ™pnie plemiÄ™ Naftaliego. Wodzem zaÅ› synów Naftaliego bÄ™dzie Achira, syn Enana;(31) Wszystkich spisanych w obozie Dana jest sto pięćdziesiÄ…t siedem tysiÄ™cy sześćset. Oni wyruszać bÄ™dÄ… jako ostatni ze swoimi sztandarami.” (4 Mojżesza 2:25,27,29,31).
Zgromadzali siÄ™, jako wyruszajÄ…cy „z tyÅ‚u”, jako ostatni: „Ich oblicza wyglÄ…daÅ‚y u wszystkich czterech z przodu jak twarz ludzka, z prawej strony jak twarz lwa, z lewej strony jak twarz woÅ‚u, a z tyÅ‚u jak twarz orÅ‚a.” (Ezechiela 1:10).
6 skrzydeł każdej z Postaci.
Podobnie jak czÅ‚owiek, który posiada dwie rÄ™ce – każde z pokoleÅ„ dzieliÅ‚o siÄ™ na dwa hufce, pozostawiajÄ…c Å›rodkiem wolne przejÅ›cie do Namiotu Zgromadzenia. „Stawać bÄ™dÄ… osobno wokoÅ‚o Namiotu Zgromadzenia.” (4 Mojżesza 2:2,17,34, 1:52).
Sześć hufców trzech pokoleÅ„ stojÄ…cych pod jednym sztandarem ze znakiem rodowym, to wÅ‚aÅ›nie „sześć skrzydeÅ‚” Postaci!Â
Wokoło i wewnątrz były one pełne oczu. Z 4 księgi Mojżesza, rozdziału 2 wiemy, że z pokolenia Judy (sztandar lwa) zgromadzonych było: - 74.600 osób. Z pokolenia Issachara (sztandar lwa) zgromadzonych było: - 54.400 osób. Z pokolenia Zebulona (sztandar lwa) zgromadzonych było: - 57.400 osób.
Razem pod znakiem lwa zgromadzaÅ‚o siÄ™ 186.400 osób, tak wiÄ™c sporo, a zatem te („skrzydÅ‚a”), podobnie, jak reszta zdecydowanie „byÅ‚y peÅ‚ne oczu” – to wÅ‚aÅ›nie jest ujÄ™te pod symbolami mówiÄ…cymi o 6 skrzydÅ‚ach peÅ‚nych oczu.
Wszystkie Postacie oddają chwałę Siedzącemu na Tronie. Także dwudziestu czterech Starców pada przed Tronem, kłania się Siedzącemu i składa Mu w darze swe korony, dziękując za cud stworzenia!
Jest w tym obrazie coś charakterystycznego, co każe odnosić tę scenę do okresu kapłaństwa Aaronowego, a mianowicie: Starcy i Cztery Postacie nie wielbią jeszcze Boga za dar zbawienia! Więcej Oni nie wielbią jeszcze Baranka! (Objawienie 4:10, porównaj z 5:13-14).
Scena ta bez wÄ…tpienia odnosi siÄ™ do czasu przed GolgotÄ…!Â
Przekaz wizji z 4 rozdziaÅ‚u Objawienia jest prosty. Opisuje ostatnie chwile funkcjonowania KapÅ‚aÅ„stwa porzÄ…dku Aaronowego. Po czym nadchodzi chwila szczególnego dziaÅ‚ania Bożego wobec ludzkoÅ›ci - zbawczego dziaÅ‚ania poprzez Syna, który zostaÅ‚ posÅ‚any na ziemiÄ™, by jako Mesjasz-Pomazaniec, pojednać ludzkość z Ojcem za cenÄ™ przelania wÅ‚asnej krwi (Rzymian 5:8-10). W wersecie 5 czytamy: „A z tronu wychodziÅ‚y bÅ‚yskawice i gÅ‚osy, i grzmoty…” Jest to zapowiedź ingerencji Boga, gdyż w Starym Testamencie manifestacja taka byÅ‚a zapowiedziÄ… nadejÅ›cia i ingerencji Boga. (2 Mojżesza 19:16; 1 Królewska 19:11; Psalm 18:12-15).Â
Jest, także rzeczą znamienną, że w wizji Tronu Bożego i siedzącej na nim Postaci oraz całego otoczenia, brak jest Baranka. Dopiero potem pojawia się On przed Tronem (Objawienie 5:6-7).
Paweł Krause |
|
Komentarze |
---|
Brak komentarzy.
|
|
Dodaj komentarz |
---|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|
|
Logowanie |
---|
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
|